7 - А українська мова 2022р.









                                             26 травня

Тема: Підсумковий урок.

Мета:  узагальнити  та систематизувати вивчені учнями відомості з різних тем у формі ділової гри.

Заключний урок повторення вивченого матеріалу буде незвичним. До нас завітали представники фірми, яка потребує компетентних спеціалістів, які гарно володіють українською мовою.

Нехай слова В. Мономаха підтримають вас:
      
Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь!

Компетентність досвід, обізнання та знання.

Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

Перевіримо, чи компетентні ви в орфографії.

1. Словниковий диктант.

Блідо/ рожевий,  міль (? )н,  шіс (?) сот,  пів/ склянки,  кисло/ солодкий,  який/ небудь,  хтозна/ що,  аби/ хто,  не/ хтувати,  не/дозволяти,  змагаєш (?) ся,  віз (?) міть,  печал(?)ю,   матір(?)ю,  пр(е,и) красний, пр(е,и) вокзальний, ро(с,з) писка, 
солов(?)їний.

2. Перевірочний диктант (розставити і  пояснити розділові знаки).

Сонце обливало землю рожевим світом і ніжно цілувало тисячами своїх гарячих іскорок.  Сонце спускалося до обрію і вся вулиця палахкотіла прозорим полум'ям. Який же ти світе теплий і широкий!  Зоре моя вечірняя зійди над горою.  Усе чарує зір кругом роса і луг і води.
                                             
3. Творче завдання.
Чи здатні ви до творчості, покаже наступна робота. Перебудуйте речення так, щоб підмет перетворився на звертання.

Рідна земля зустрічає своїх синів.  Весела пісня оживає над просторами.

4. Продовжіть речення, утворивши спочатку просте, а потім складне.

. Насчтала осінь і ....
. Настала осінь, і ....

. Сонце зійшло, але ...
. Сонце зійшло, але ...

5. Складіть вірш, використавши рими.

Щоб грамотним стати,
--------------------     знати, 
--------------------    вивчати, 
-------------------     писати. 

А щоб знань багато мати, 
-------------------   міркувати, 
-------------------   заглядати, 
------------------    працювати.

Мої вітання тому, хто все виконав правильно.  Пам'ятайте, що ваші знання  - у ваших руках, компетентність не дарується небом, а здобувається наполегливою працею!



  


                                                  25   травня

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми " Прислівник".

Мета: узагальнити й систематизувати вивчені учнями відомості про прислівник, його граматичні й морфологічні ознаки, правопис, синтаксичну роль.


1. Подивіться відеоурок: узагальнення вивченого з теми "Прислівник".

                      https://www.youtube.com/watch?v=yrhfFrJOQZg

               Розподільний диктант                  

 (Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(краю), (в)до(світа), (в)заперті, (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.








  Потренуйся і перевір себе!!! ( ігри)                          


1. Розряди прислівників.

   https://learningapps.org/3122305

2. Написання не та ні з прислівниками.

  http://learningapps.org/watch?v=pyb7kzie317

Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку;
. виконати запропоновані завдання.




                                                  23 травня                       

Тема:Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієприслівник".

Мета: узагальнити й систематизувати вивчені учнями відомості про дієприслівник, його граматичні й морфологічні ознаки, правопис, синтаксичну роль.

1. Подивіться відеоурок:  Узагальнення вивченого з теми  "Дієприслівник".
                          https://www.youtube.com/watch?v=4gzdz1s2wH

ДІЄПРИСЛІВНИК - незмінювана дієслівна форма, яка означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?                                                                                                                           

2. Від поданих дієслів утворіть дієприкметники доконаного та недоконаного виду, позначте суфікси
  • знати -
  • працювати -
  • ламати -
  • гойдати -
  • вчити -
  • творити -
3. Подивіться відеоурок: Написання не з дієприслівниками.


                         https://www.youtube.com/watch?v=niq1kpG2z-0

        
          Потренуйся і перевір себе!!! ( ігри)

1. Не з дієприслівниками.
   http://learningapps.org/watch?v=pwotkt4a517


2. Дієприслівниковий зворот.

    http://learningapps.org/watch?v=pr7aj332j17

Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку, виконати  запропоновані завдання;
. повторити правила ( параграф № 26, 27, 28, 30 )
. виконати вправу № 319, стор. 153 - 154.




                                               19 травня 

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми  "Дієприкметник".

Мета: узагальнити й систематизувати вивчені учнями відомості про дієприкметник, його граматичні й морфологічні ознаки, правопис, синтаксичну роль.

1. Подивіться відеоурок:  Узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник».


                            https://www.youtube.com/watch?v=Wiqo5jG15_0







































    Потренуйся і перевір себе!!! ( ігри)

1. Дієприкметник як особлива форма дієслова


      https://learningapps.org/1676410

2. Творення активних дієприкметників.

     http://learningapps.org/watch?v=p66m90za317

3. Дієприкметниковий зворот.

     https://learningapps.org/2136780




















    4.
Написання не з дієприкметниками

    http://learningapps.org/watch?v=p1uj5hwsn17


Домашнє завдання:

. Опрацюйте матеріал уроку;
. повторіть правила ( параграф № 18,  19,  21, 25);
. виконати запропоновані вправи, сфотографувати і надіслати.





                                                 18 травня
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієслово".

Мета: узагальнити й систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, правопис, синтаксичну роль.


1. Подивіться відеоурок:  Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово».

                  https://www.youtube.com/watch?v=5hICYfh3ii4

2. Пригадаймо...












    3. Подивіться відеоурок: Дієслова першої та другої дієвідміни.

     https://www.youtube.com/watch?v=McUk2TZ5AqQ
      
     https://www.youtube.com/watch?v=IbBfWEeWVL8











4. Подивіться відеоурок: Способи дієслів.

    https://www.youtube.com/watch?v=906vB5BD8XQ



















5. Подивіться відеоурок: Не з дієсловами.

     https://www.youtube.com/watch?v=HONdEL93S1c







































Потренуйся і перевір себе!!! ( ігри)

1. Правопис голосних.

    https://learningapps.org/view1163720

2. Способи дієслів.

  https://learningapps.org/view1173422

3. Види дієслів.

  https://learningapps.org/view1152054

Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку, виконати завдання;
. повторити правила ( параграф № 4, 5. 6. 7, 13).
. виконати вправу № 83, стор. 49.



                                          16 травня

Тема: Семестрова контрольна робота.

Мета: навчальна: перевірити рівень знань учнів з вивчених тем.

                                                  Тестування

  1. Укажіть речення з дієприкметниковим зворотом, який стоїть перед означуваним словом. 

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  

  2. Укажіть речення з дієприкметниковим зворотом, у якому правильно розставлено розділові знаки.

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  

    • .
  3.  Укажіть речення, у якому дієприкметник пишеться з не окремо   (Кількість балів 1.00)

    А. Знайдено (не)опубліковані вірші.

  4. Б 

    На столі лежить (не)прочитана книга.

  5. Г 

    Город (не)скопаний, двір (не)прибраний.

    • 4. Укажіть рядок дієприслівників, кожен з яких пишеться з не окремо
    •  
    •  
    •  
    •  

    • 5. Укажіть рядок слів, у кожному з яких на місці пропуску пишеться и
    • А 

      згрібаюч.. сіно, пахнуч.. квіти, лягаюч.. спати

    • Б 

      допомагаюч.. мамі, майструюч.. іграшку, розглядаюч.. альбом

    •  
    •  
    • 6. Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки. 
    • А 

      Тимко встав, і розшукавши косу, пішов лугом. 

    • Г 

      Я, глибоко тамуючи в серці всі сторонні переживання з побожністю до баченого пильно розглядав далекий обрій

       

    • 7. Укажіть речення, у якому неправильно вжито дієприслівниковий зворот.
    •  
    • Б 

      Вітер збивав мене з ніг, гойдаючи дерева. 

    • В 

      Посадивши дерева, учні взялися за прибирання двору. 

    •  

     8.  Укажіть речення, в якому прислівник виступає обставиною. 

(Кількість балів 1.00)

  •  
  •  
  •  
  •  

9. Укажіть рядок прислівників, кожен з яких пишеться через дефіс

(Кількість балів 1.00)

  •  
  •  

10. Укажіть речення, у якому сполучник служить для поєднання однорідних членів:

А. Довкола будиночків цвів бузок, і на білі стіни падала тінь від листя .
Б. Сонця ще не було видно, хоч далекі шпилі вже рожевіли (М. Коцюбинський).
В. Ліс шумів над ним тужливо, і плакав, і ревів (І. Франко).
Г. Розчинилися двері, і через поріг переступила з повним відром Галя (А. Шиян).

11. Укажіть рядок, у якому всі слова з не пишемо разом.

А. Не/легко, не/абияк, не/наче, не/щастя.
Б. Не/ по-людськи, не/впинно, не/абищо, не/голосно, а тихо.
В. Не/хтувати, не/щастить, не/чути, не/ставити.
Г. Не/вишиті рушники, не/розмальована мною листівка, не/допоміг.

12. Укажіть рядок, у якому всі вигуки пишемо через дефіс.

А. Ай/ай/ай! Ку/ку! Їй/Богу!            Б. Ха/ха/ха! Го/ді! Ов/ва!
В. Їй/бо! А/гов! Ге/й!                           Г. Їй/право! Тьох! Ну/ну!





                                           12 травня

Тема: Узагальнення вивченого з теми "Службові частини мови".

                                      Тестування

1. Усі прийменники написано правильно в рядку
 А відповідно до, щодо, за-для, позаду 
 Б з-посеред, окрім, під-кінець, заради 
 В у галузі, за винятком, з-під, навпроти
 Г на зустріч, згідно з, всупереч, поміж 
 Д не зважаючи на, попри, з-поза, услід

2. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ 
А Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина. 
Б Не можна любити народів других, якщо ти не любиш Вкраїну. 
В Батьківщина починається для людини зі шматка неба. 
Г Люди з красивими душами не здатні на підлість. 
Д Як хороше радіти без причини, коли на місто сутінь опада

3. Помилково вжито прийменник у варіанті 
А заходьмо по двоє
 Б наказ по коледжу 
В розпис по дереву
 Г сходіть по молоко 
Д надішли по адресі 

4. Граматично правильно побудовано словосполучення
 А змагання по настільному тенісу
 Б при сприянні міністерства
 В звернутися по допомогу
 Г пропустити із-за хвороби 
Д розмовляє на англійській мові

5. Частки НЕМАЄ в реченні 
А Правда таки переможе. 
Б Пішов би я в Україну.
В Майже тиждень не було дощу.
 Г Я буду крізь сльози сміятись. 
Д От де, люди, наша слава.

6. Через дефіс треба писати всі частки рядка 
А будь/як, отак/то, бозна/скільки 
Б все/ж/таки, такий/от, казна/що 
В невже/таки, тільки/що, годі/бо 
Г ані/хто, як/небудь, казна/чому 
Д скажи/по, що/року, будь/чому

7. Правила правопису частки порушено в реченні
 А На те й лихо, щоб з тим лихом битись. 
 Б Отаке то на сім світі роблягь людям люди.
 В Степаночку, голубчику, чого-бо ти плачеш? 
 Г Ти б не хотів, щоб день уже скінчився? 
 Д І знову думать заходивсь про те ж таки, що й вчора

8. Через дефіс треба писати всі частки рядка 
А дарма/що, іди/ко, будь/коли 
Б таки/так, тільки/но, будь/як
В все/таки, так/от, аби/що 
Г отакий/то, як/небудь, казна/шо 
Д хтозна/де, хіба/що, будь/коли
 
9. Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні 
 А Що/б улітку не вродило, те зимою не завадить.
 Б Що/б не трапилося — будь людиною. 
 В Що/б там не кричало, біжи й не оглядайся.
 Г Що/б не робив — роби добре.
Д Що/б жить — ні в кого права не питаюсь!

10. Вигук виділено у варіанті 
А Бувай здоров, Орлюче! Кланяйся від нас своєму дому. 
Б Як тебе не любити, Києве мій. 
В Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові!
 Г Онде балочка весела, в ній хороші, красні села. 
Д Хай шумить єдиним світлим шумом синій Дніпр і срібноводна Вісла

11-12.  Зробити синтаксичний розбір речення. 

І в'януть трави смарагдові, з квіток не зводячи очей.




                                                  11 травня

Тема: Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках.

Мета:  
  • навчити учнів писати вигуки відповідно до орфографічних правил;
  • сприяти зміцненню пунктуаційних навичок щодо розстановки розділових знаків при вигука.

1. Подивіться відеоуроки: Вигук. Написання, розділові знаки. Вигук або частка.

    https://www.youtube.com/watch?v=mpYlMJ6JdZ0

   https://www.youtube.com/watch?v=DqvVVAAh3c8

2. Робота з підручником ( параграф № 39. стор. 247 - 248 ).









































































































3. Послідовність розбору вигуку як частини мови.

  Гай - гай, до травня зачекаймо.

Гай - гай - вигук, виражає почуття заклопотаності, непохідний, пишеться через дефіс, виділяємо комою.

















Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку;
. вивчити правила (параграф № 39, стор. 245 - 248 ).
. виконати вправу № 554, стор. 249, розібрати як частину мови 2 вигуки.




                                                 09 травня

Тема: Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням.

Мета: сформувати поняття в учнів про вигук як особливу частину мови,  удосконалювати вміння й навички знаходити вигуки в реченні, відрізняти їх від часток, аналізувати тексти щодо ролі в них вигуків.


1. Подивіться відеоуроки:  Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням.

    https://www.youtube.com/watch?v=GT6FoLONOpk

    https://www.youtube.com/watch?v=KDH_meUOpGY






































































































































































2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника ( параграф № 39, стор. 245 - 246 ).

3. Виконати вправу № 547, стор. 245 - 246.

Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку;
. вивчити правила ( параграф № 39, стор. 245 - 246 );
. виконати вправу № 548, стор. 246 (письмово з граматичним завданням).




                                                  05 травня 

Тема: Контрольний твір - роздум.  

1. Подивіться відеоуроки: Як написати твір - роздум на морально - етичну тему.

     https://www.youtube.com/watch?v=l3P_VjpJP28

    https://www.youtube.com/watch?v=GRmEgvqVgz8

2. Подивіться відео: Пишемо твір - роздум.

   https://www.youtube.com/watch?v=R9m0tx9QTkI

      Роздум - це зв'язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту - роздуму  є перебування речень у відношеннях причини й наслідку ( обгрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).












   Домашнє завдання:

Написати твір - роздум ( орієнтовні теми:) 

. " Сучасна молодь. Яка вона?"

.  "Чого не можна купити за гроші "

.  "Чому потрібно берегти природу".


                       Відповіді надсилати за електронною адресою:    olgarybakova19575757@gmail.com до 09.05.




                                                  04 травня 

Тема: Правопис часток не і ні з різними частинами мови.

Мета: поглиблення знання про особливості вживання часток не та ні, розуміння зв'язку значення слів і особливостей їхнього написання.

1. Запишіть слова в зошит та вивчіть....

















2.
Подивіться відеоуроки: Правопис часток не і ні з різними частинами мови.

    https://www.youtube.com/watch?v=CKA7MXEPSYU

    https://www.youtube.com/watch?v=wtkQJc4HuP4





























Не з дієприкметниками пишеться разом, якщо дієприкметник не має при собі залежних слів і виступає в реченні означенням: Незасіяні поля чекають на хліборобів.

Не з дієприкметниками пишеться окремо в таких випадках:
• дієприкметник
має при собі залежні словаНе засіяна вчасно нива не дасть доброго врожаю;
• дієприкметник виступає присудкомНива не засіяна;
є протиставленняМи під’їжджали до не засіяного, але вже зораного поля.

   Якщо при дієприкметниках є пояснювальні слова досі, ще і подібні, а також слова, які містять в собі заперечення: далеко, зовсім, аж ніяк тощо. 

Порівняймо. Незакінчена праця, ненаписаний твір, нез'ясоване питання, недоведений факт, необмежений простір.

Досі не закінчена праця, ще не написаний твір, далеко не з'ясоване питання, аж ніяк не доведений факт, зовсім не обмежений простір.

Частка не при дієслівних формах на -но, -то пишеться окремо:
праці не закінчено;  підлогу не вимито.

З чотирма дієслівними формами НЕ може писатися разом або окремо, залежно від їхнього значення:

• непокоїтися (хвилюватися) — не покоїтися (не спочивати);
• нездужати (хворіти) — не здужати (не змогти);
• неславити (ганьбити) — не славити (не прославляти);
• нестямитися (втратити самовладання) — не стямитися (не прийти до тями).





















 Завдання 1. Спишіть речення, розкриваючи дужки. 

1. Микола вже був (не) молодий хлопець, а чоловік з довгими вусами . 2. Сонце, ще (не) сховане за хмари, пекло щедро . 3. Прикрощі (ні) кого ще (не) зблизили, (не)вдачі теж. 4. (Не) має на світі нічого страшнішого за (не) людяних людей . 5. (Не) зчувся - літо проминуло. 6. (Не) переможним є все, що роджене для творчості, для радості… . 7. З його засмаглого обличчя, либонь, (ні) коли (не) сходило літо. 8. Без мистецтва життя було б холодним, (не) затишним, (не) привітним.
II. Підкресліть граматичні основи. Знайдіть вставне слово й доберіть до нього синонім.

 
Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку, вивчити правила;
. опрацювати матеріал підручника ( параграф № 38, стор.240,243)

 Запишіть у дві колонки словосполучення з дієприкметниками: • ті, що пишуться з не разом; • ті, що пишуться з не окремо.

(Не)вибілене полотняне рядно, ще (не)прочитана книга, дерево (не)полите, (не)зачинена скриня, (не)дописана мною стаття, (не)погашена гаряча іскра, (не)в’їжджена нова дорога, (не)заіржавілий якір, (не)зламана вітром тополя, (не)скошений вчасно ячмінь, (не) з’ясоване важливе питання, (не)очікувана гроза, (не)складені дітьми речі, (не)розібраний намет, (не)розтоплений сонцем сніг, каша (не) зварена.


Ключ. Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних іменників складеться закінчення прислів’я: «Людина неучена …».




                                                             02 травня

Тема: Правопис часток.

Мета: ознайомити учнів з правилами написання часток; формувати вміння визначати у словах відповідну орфограму і пояснювати за допомогою правил.

1. Подивіться відеоуроки: Правопис часток.

    https://www.youtube.com/watch?v=dih_8DPMN1A

    https://www.youtube.com/watch?v=c1diGiBdPvM

2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( стор. 237).




















































 Домашнє завдання:

. Вивчити поавила параграф № 37, стор. 237;
. виконати вправу № 527 з граматичним завданням, стор. 239.






                                            27 квітня        28 квітня
Тема: Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі.

Мета: дати поняття про частку як службову частину мови, формувати вміння впізнавати частки у реченнях, визначати їх морфологічні ознаки. 

1. Подивіться відеоуроки: Частка як службова частина мови.

     https://www.youtube.com/watch?v=DpBd--kTWWk

     https://www.youtube.com/watch?v=bV0kdOuTeUY


























































 2. За допомогою часток утворити форми умовного та наказового способів дієслів. Скласти з ними речення.

 Дякувати, думати, прикрасити, зустріти.



































Розрізняйте! ( речення записати в зошит)

. Уранці соловей співає чи дрімає? ( у цьому реченні чи з'єднує однорідні члени речення, тому буде сполучником).
     . Чи скоро зійде  сонце?  ( у цьому реченні чи буде часткою ).                                                            
  3. Опрацювати  теоретичний матеріал підручника ( стор. 232 - 233 )                    4.  Виконати врпаву № 514, стор. 233.                                                             
Домашнє завдання:                                                                                                           
. Вивчити правила (параграф № 37, стор. 232 - 233 ).                                                            
. виконати вправу  № 515, стор. 234  та № 516, стор. 234.                                                       



                                                   25 квітня

Тема:  Практичне заняття з теми "Сполучник".

1. Виконайте запропоновані завдання ( запишіть речення, у яких сполучники вживаються для зв'язку однорідних членів речення, а потім речення, де сполучники служать для зв'язку частин складного речення ).







 
















Домашнє завдання: 

. повторити правила ( параграф № 36 );
. виконати тренувальні вправи.




                                              21 квітня

Тема: Правопис сполучників (написання сполучників разом і окремо ).

Мета:  пояснити правила написання сполучників разом і окремо, формувати вміння  визначати в словах орфограму «Написання сполучників разом і окремо».

Згадаймо.....
















1. Подивіться відеоурок: Написання сполучників разом та окремо.

      https://www.youtube.com/watch?v=mPdrYsNMgnc

     https://www.youtube.com/watch?v=QA4q-UvvmtI

     Сполучники пишуться:















2. Подивіться відеоурок: Сполучник і однозвучні слова

    https://www.youtube.com/watch?v=IxzG6NLgPu8

ПАМ’ЯТКА
Необхідно вміти розрізняти складні сполучники зате, проте, щоб, якби, якщо, притому, причому та однозвучні слова, що пишуть­ся окремо: за те, про те, що б, як би, як що, при тому, при чому. Для того щоб дізнатися, як писати, треба сполучник замінити синоні­мічним сполучником:
На те й лихо, щоб (аби) з тим лихом боротись.
Що б не вишивали, вишивайте з любов’ю

Записати в зошит  речення з поясненням, зверніть увагу на пояснення, запам'ятайте. як можна відрізнити сполучник від однозвучних слів.








     Записати в зошит і запам'ятати!






















       Домашнє завдання:

. опрацювати конспект,  вивчити правила ( параграф № 36, стор. 228 - 229 );
. виконати вправу № 510, стор. 231.




                                                 20 квітня 
Тема : Сполучники підрядності. Розрізнення сполучників й сполучникових слів.

Мета: поглибити знання учнів про сполучники, зокрема сполучники підрядності; навчити розрізняти сполучники від сполучникових слів. 

1. Подивіться відеоурок: Використання сполучників у простому й складному реченнях.
    
 https://www.youtube.com/watch?v=3_gYg2UTgBY

     





У складнопідрядному реченні (СПР) підрядна частина обов'язково приєднується до головної сполучником або сполучним словом.
 
Як їх розрізняти?
СполучникСполучне слово
Службова частина мовиЗайменник або прислівник
Не є членом реченняЄ членом речення в підрядній частині, до нього можна поставити питання
Можна замінити тільки сполучникомМожна замінити іншим повнозначним словом, у т.ч. з головної частини речення.
        —
Може вимовлятися з логічним наголосом
        —Сполучним словам у підрядній частині можуть відповідати співвідносні займенники або прислівники в головній частині (такий... який, той... який, там... де, те... щотоді... коли тощо).

2. Запишіть у зошит:





















Приклади:

1.     Подивись туди, де сонечко сідає. – Де – це сполучник місця, бо не відповідає на питання, а просто приєднує підрядну частину.

2.     Зима спитаєде літо було. (Народна творчість) – Де – це не сполучник, оскільки відповідає на питання (де?) й виступає обставиною.





















Домашнє завдання:

. Вивчити правила параграф № 36, стор. 227;
. виконати вправу № 500, стор. 227.




                                                18 квітня   

Тема: Сполучник як службова частина мови. Уживання сполучників у простому і складному реченнях. Сполучники сурядності й підрядності.

Мета:  поглибити знання учнів про сполучники;  використовувати сполучники у власних висловленнях відповідно до функціонального призначення, складаючи прості й складні речення. 

1.Подивіться відеоурок: Сполусник як службова частина мови.

     https://www.youtube.com/watch?v=67qj9nwARgQ

2. Подивіться відеоурок: Групи сполучників за значенням

    https://www.youtube.com/watch?v=aT25xvgGXmw&t=251s

3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( параграф № 36, стор. 220, 221).




























 Спишіть речення, вставивши замість крапок потрібні сполуч­ники.

  1. Ліпше пташці на зеленій вітці, … у пана в золотій клітці.
  2. Ранні пташки росу п'ють, … пізні слізки ллють.
  3. Ліпше горобець у жмені,  журавель у небі.
  4. Ніхто не буде знати, тільки сич  сова,  людей півсела.
  5. Соловей співає, голос має.
  6. Він такий, його кури заклюють.
  7. Кому ведеться, тому півень несеться.
  8. Бджола летить, мед пахтить.


 Слова для довідок:     ніж, а, як, та, поки, що, й, і, де

Визначити розряд сполучників.


Домашнє завдання:                                                                                                      
 . вивчити правила параграф № 36, стор. 220 - 221;                                                       
. виконати вправу № 488, стор, 221.                                                                                   

                          Відповіді надсилати за електронною адресою:     olgarybakova19575757@gmail.com  18.04.                                                    



14 квітня                  

Тема: Види прийменників за будовою                                                                               

Мета:поглибити знання учнів про особливості прийменника як частини мови, ознайомити з поділом прийменників за морфологічною будовою та за походженням.

1. Подивіться відеоурок: Види прийменників за будовою.

      https://www.youtube.com/watch?v=RBM4r_erbtg

     https://www.youtube.com/watch?v=A8swQ_QtIck






















      Види прийменників за будовою.







 
















Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника.











Зверніть увагу!

2. Лінгвістична лабораторія ( записати речення з поясненнями )

1.  На уроці фізкультури діти стали в коло

2. Школа побудована коло річки.

1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? — коло;

У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло чого? — коло річки.

2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;

У другому — служить для зв’язку слів;

3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (обставина);

У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником — синонімом біля.

Висновок. У першому реченні слово коло — іменник, у другому — прийменник.

        Запам'ятайте!!!

Якщо біля слова край, коло,  навколо, кінець, круг, близько, вздовж, спереду  стоїть іменник або займенник ( край парти, навколо озера, навколо мене). то вони виконують роль прийменника!!!

3. Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником ( стор. 212, 214 )

    Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку, зробити конспект, вивчити правила;

Виконати письмово( над виділиними словами написати частину мови)

 Прочитайте пари сполучень слів. Дослідіть, у яких із них ужито похідні прийменники, а в яких — прислівники. 

1. Стояти на протязі протягом усього життя. 

2. Щодо навчання — що до чого. 

3. Стояти узбіч узбіч садиби.

4. Іти поруч з батьком — працювати поруч.

5. Сидіти посередині кімнати — посередині стоїть стіл.

6. Довкола лісу для диких тварин були встановлені годівниці. 

7. Довкола пес Тімка побачив знайому місцевість

                             Відповіді надсилати за електронною адресою:     olgarybakova19575757@gmail.com 14.04.


                                               13 квітня

Тема: Розвиток мовлення. Складання відгуку про цікаву книжку.

Мета: розвивати вміння учнів складати відгук на прочитану книгу.

























Відгук - це ваша власна думка про зміст книги, оцінка її позитивних і негативних якостей.

Відгук на художню книгу пишеться за таким приблизним планом:

- Назва та автор книги, про яку ти будеш писати відгук.

- Про що говориться у книзі?

- Хто головні герої?

- Чи сподобалися тобі їхні характери, вчинки. Чому?

- Які питання виникли у тебе під час читання?

- Чи сподобалася тобі ця книга? Чому?

- Чи радиш ти прочитати цю книгу іншим читачам?

- Які враження викликала у тебе книга?


  Про науково-популярну літературу відгук пишеться по-іншому:

  • чи зацікавила тебе книга;
  • про що нове ти дізнався з неї;
  • чи хочеш продовжувати читання на таку ж тему;
  • чи не важка книга за змістом і за формою викладання;
  • що не подобається тобі в книзі.

Домашнє завдання:

. Скласти відгук про нещодавно прочитану книгу за поданим планом.


                    Відповіді надсилати за електронною адресою:     olgarybakova19575757@gmail.com  13.04.


                                                 11 квітня

Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку у словосполученні.

Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, формувати вміння розпізнавати прийменники в реченнях, визначати відмінкові форми іменних частин мови,  з якими вживаються прийменники.

1. Подивіться відеоурок:  Прийменник як службова частина мови

      https://www.youtube.com/watch?v=fqdE50sIt1Q

2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( стор. 209, параграф № 35 ).







































Виконати завдання:













    Домашнє завдання:

. вивчити правила на стор. 209, параграф № 35;

. виконати завдання:














                                       Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  11.04.


                                                         7 квітня 

Тема: Контрольна робота з теми "Прислівник".

Мета: перевірити знання учнів з теми.

Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)
1.Усі слова є прислівниками у рядку:
А. впевнено, прекрасно, котрийсь;
Б. ліньки, попередньо, використано;
В. пошепки, інколи, сам на сам;
Г. раз у раз, обидва, мирно.
2. Прислівник – це..
А. незмінна  особлива форма дієслова;
Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;
В. незмінна самостійна частина мови;
Г. службова частина мови.
3. Прислівники поділяються на такі розряди:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні, обставинні;
В. похідні та непохідні;
Г. безособові, неозначені, означено-особові.
4. Прислівник напам’ять до розряду:
А. способу дії;
Б. місця;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
5. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:
А. віч-на-віч;
Б.  сам-на-сам;
В. вгорі;
Г. як-небудь.
6. Прислівник мимоволі  утворено способом:
А. префіксально-суфіксальним;
Б. основоскладання;
В. безафіксним;
Г. суфіксальним.
Середній рівень
7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням (за кожну правильну відповідь 0, 25б.)
1. чемно                         А. причини
2. навприсядки             Б. часу
3. післязавтра               В. способу дії
4. згарячу                      Г. міри й ступеня дії
5. трохи                        Д. якісно-означальні
8. Установити відповідність між прислівником та способом його творення
(за кожну правильну відповідь 0, 25б.)

1. сильно                     А. основоскладання
2. праворуч                 Б. префіксально- суфіксальний
3. весною                    В. суфіксальний
4. зліва                        Г. перехід однієї частини мови в іншу
Достатній рівень
9.                        Скласти речення зі словами по-старому і по старому (1 бал)
10.                    Записати слова, знявши риску.  (1 бал)
В/гору, сам/на/сам, любо/дорого,  раз/у/раз, на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь, на/перекір, (с) першу, (у) зимку, (ані) скільки, (без) вісти,
 (по) моєму, (на) зразок, (за) одно, (де) коли (без) кінця краю,
(що) (як) найбільше, (у) знаки (з) дня (на) день, (будь) коли, (над) голодь.
Високий рівень

11.                    Написати власне висловлювання на тему: "Важливо залишатися людиною" ( 10 речень ). Увести в нього прислівники, підкреслити їх як член речення ( бали).


                                    Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  07.04.


                                                        4 квітня

Тема: Не і ні з прислівниками

Мета: пояснити правила написання не, ні з прислівниками; формувати вміння визначати в словах орфограму «Не, ні з прислівниками» та обгрунтовувати вибір написання.

1. Подивіться відеоурок: Не і ні з прислівниками.

   https://www.youtube.com/watch?v=mUh_fz47i_c

  https://www.youtube.com/watch?v=oq7D1OUmZsc


 2. Опрацюйте теоретичний матеріал ( параграф № 34, стор. 203 );

3. Виконайте вправу № 442. стор. 204.

    Домашнє завдання:

. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 203 );

  . Запишіть текст , знявши риски. 

  1. Берези й клени, ще (не)давно голі, стоять, зеленим маючи гіллям.
  2. На його правій скроні (не)добре темнів рубець.
  3. Дуби стоять поволі, (не)квапливо.
  4. Вже другий рік живе чиж у Юрка, бере з рук насіння, літає по хаті, весь день (не)угавно співає.
  5. Загравам (не)довго вже палать над лоном рідних міст.
  6. (не)суворо на серці, (не)гнівно, а за тебе тривожуся я.

                                            Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  04.04.


                                                 31 березня 

Тема: Контрольний диктант

1. Подивіться відеоурок та напишіть контрольний диктант .

       https://www.youtube.com/watch?v=dDk0ES34Cho

                             Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  31.03.


                                                   30 березня 

Тема:  Розвиток мовлення. Портретний нарис у публіцистичному стилі.

Мета: навчальна: поглибити знання семикласників про публіцистичний стиль мовлення; ознайомити учнів з основними жанрами публіцистичного стилю, будовою та вимогами до створення портретного нарису в публіцистичному стилі.

1. Подивіться відеоурок: Портретний нарис у публіцистичному стилі.

       https://www.youtube.com/watch?v=ps9fAXDwiT4












             





                 Портретний нарис про відому людину (зразок)

    Є багато різних  цікавих людей, які досягли у   житті чимало, які є прикладом того, як втілювати в життя свої мрії, творити для людей прекрасне, бути гідною людиною і патріотом.

Я хочу розповісти вам про чоловіка, який став відомим завдяки музиці.   Святослав Вакарчук - український музикант, вокаліст, композитор,автор власних пісень,лідер і засновник рок - гурту «Океан Ельзи», заслужений артист України, кандидат фізико-математичних наук, громадський діяч     Святослав має темне,витке волосся , з-під якого видніється його високе чоло. Це свідчить про те, що він дуже розумна та винахідлива людина. Музикант має ясний, відкритий і проникливий погляд. Виразні,  карі очі весело дивляться з-під тонких та довгих бровей. Його щира та відверта посмішка дарує радість усім людям, а оригінальний, злегка захриплений голос і відмінну музику обожнюють мільйони шанувальників. Святослав має невисокий зріст та середню статуру. Музикант надає перевагу зручному вбранню, а також його одяг відповідає обставинам , в яких він перебуває.

Кожен з нас шукає свій ідеал. Це може бути людина, твір мистецтва, витвір художнього слова, літературний герой, а для мене ідеалом є Святослав Вакарчук.

                                        Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  30.03.


                                                      28 березня

Тема: Літери н та нн у прислівниках

Мета:  поглибити знання учнів про суфіксальний спосіб творення прислівників та правила їх з -н- і -нн-; формувати загальнопізнавальні вміння правильно утворювати прислівники за допомогою суфіксів, пояснювати їх написання.

1. Подивіться відеоурок , виконайте завдання, вивчіть  винятки: Правопис прислівників: н чи нн у прислівниках.

      https://www.youtube.com/watch?v=uDk-nS8E0yQ

2. Опрацюйте матеріал підручника: стор. 201, параграф  № 34.


       Домашнє завдання:

. Вивчити правила ( стор. 201, параграф № 34 )

. Перепишіть речення, розставивши розділові знаки. Вставте у прислівники пропущені -Н- чи -НН-
  1. Непоруш...о стоять дерева загорнені в сутінь  ряс...о вкриті краплистою росою.
  2. Ще недав...о в пітьмі ночі нам зоріли тільки сни.
  3. Сонце воста...є землі усміхається й тихо за гори далекі ховається.
  4. Джмелями літаки собі гудуть і джміль до них гуде спросо...я.
  5. Всю ніч бродить навма...я  прокладає шлях до дня.
  6. Не хочу щоб чужинець незва...о  безцеремо...о  не питаючи  заходив би до моєї хати.
  7. Предивний сон і звеселив і налякав мене нежда...о.
  8. І досі ті чудні дива морочать серце несказа...о.

                               Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com   28.03.



                                                   24 березня 

Тема:  Літера и та і в кінці прислівників.

Мета: ознайомити учнів з основними правилами правопису прислівникових суфіксів -и та -і; формувати загальнопізнавальні вміння правильно записувати прислівники, спираючись на правила, уживати прислівники з суфіксами -и та -і у словосполученнях і тексті.

1. Подивіться відеоурок, виконайте всі завдання : Букви и та і в кінці прислівників.

     https://www.youtube.com/watch?v=HaKZnUi8Yx4

2. Опрацюйте матеріал підручника ( параграф № 34 стор. 195 ).















          Домашнє завдання:

. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 195 );

. виконати завдання з відеоурока  та відправити для перевірки.

                                  Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  до 28.03


                                                   23 березня

Тема: Написання прислівників окремо.

Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників окремо, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників окремо.

Пригадаймо: 










































Запам'ятайте !

Окремо пишуться: 

а) прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника,  особливо коли між прийменником та іменником можливе означення до цього іменника ( прикметник, займенник. числівник): без відома ( без мого відома), без жалю. без кінця, але без кінця - краю. без  ладу, на жаль,  на зло,  на зразок, на радощах, по совісті, по суті, у стократ, уві сні..... 

б) словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників

( зрідка - числівників) та одного або двох прийменників: від ранку до вечора, день у день. з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу.

1. Опрацюйте матеріал підручника ( параграф № 34, стор. 194 ).

2. Виконайте вправу № 418, стор. 195.

       Домашнє завдання: 

. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 194 );

Написати розподільний диктант.















                           Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 23.03


                                              21 березня 

Тема: Правопис прислівників разом і через дефіс.

Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс та разом, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників через дефіс та разом; 

1. Подивіться відеоурок, виконайте запропоновані завдання:  Правопис прислівників.

     https://www.youtube.com/watch?v=kD7czq3U8lw

     https://www.youtube.com/watch?v=AdN8G6jfMiY

2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника( стор. 190, параграф № 34 ).

3. Розподільний диктант

 (І колонка – слова, які пишуться через дефіс, ІІ – разом).

Де/небудь, часто/густо, на /осліп, до/тепер, віч/на/віч, на/різно, на/пролом, у/перше, як/не/як, на/виліт, на/призволяще, с/пере/сердя, з діда/прадіда.

       Домашнє завдання:

. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 190 );

. перепишіть, розкриваючи дужки. 

Підписати зошит (по)шкільному. – (По) шкільному подвір’ї розбіглися школярі.

Якщо (на)пам’ять не покладаєшся, запиши. – Завчили правило (на)пам’ять.


Вилийте воду не (в)перше, а (в)друге відро. – (В)перше познайомилися давно, а тепер зустрілися (в)друге.

Пташки защебетали вже (по)весняному. – (По)весняному небі пролітали перші ластівки.


                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  21.03.


                                              17 березня 

Тема: Ступені порівняння прислівників.

Мета: ознайомити  зі ступенями порівняння прислівників; формувати творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння,відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників.

1. Пригадаймо ступені порівняння прикметників:






































1. Подивіться відеоурок: Ступені порівняння прислівників.

https://www.youtube.com/watch?v=7DMQgnkhbpg














2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( параграф № 33, стор. 181.

      Домашнє завдання: 

. Вивчити правила ( параграф № 33, стор. 181);

            Перепишіть прислів’я та приказки, утворюючи від поданих у дужках

прислівників форму вищого ступеня порівняння.

      Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). Чим слабше колесо, тим

воно (погано) скрипить. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона

піднімає. Діла говорять (голосно), як слова. Порожній колосок (високо) за

всіх стоїть. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. Чим (високо)

злетиш, тим (низько) впадеш. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати.

                     Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 



                                                   16 березня

Тема: Способи творення прислівників.

Мета: ✵ навчальна: ознайомити учнів з основними способами творення прислівників та правилами їх наголошування;

✵ розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння правильно утворювати прислівники за допомогою різних морфем, уживати утворені прислівники в тексті, визначати їх роль у реченнях;

1. Подивіться відеоурок, виконайте запропоновані  пратичні завдання: Способи творення прислівників.

      https://www.youtube.com/watch?v=2Zp0v84tKtI















2. Опрацюйте теоретичний матеріал параграфа № 32, стор. 176.

      Домашнє завдання:

  Записати прислівники . З’ясувати спосіб творення прислівників.

Праворуч, завидна, босоніж, натроє, нашвидкуруч, втридорога, тишком-нишком, мало-помалу, голіруч, горілиць, самохіть, запанібрата, заочі, сухо- насухо, обіруч, ледве-ледве, повсякчас, туди-сюди, мимохіть, мимохідь, обіруч.


                         Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  16.03.


                                                        14.03.22.

Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: дати поняття про прислівник як частину мови, формувати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки, правильно використовувати прислівники в мовленні.

1. Подивіться відеоурок: Прислівник як частина мови.

        https://www.youtube.com/watch?v=2oajPZb0nT0

2. Опрацювати теоретичний матеріал параграфа № 31, стор. 170.

Прислівник - незмінна самостійна частина мови, відповідає на питання як? де? куди? коли? звідки? наскільки?

Вона виражає:

  1. ознаки дії, коли залежить від дієслова або його форми — дієприслівника: злетіти (як?) раптом; повернувшись (куди?) додому. У реченні виступає обставиною;
  2. ознаку іншої ознаки, коли залежить від прикметника, дієприкметника або іншого прислівника: надзвичайно цікавий, урочисто проголошений, занадто голосно. У реченні виступає обставиною;
  3. ознаку предмета, коли залежить від іменникавікно (яке?) навпроти; кава (яка?) по-турецьки. Виступає в реченні означенням.

3.  Розподільний диктант













4. Скажіть одним словом ( прислівником ) і запишіть  його:

. Як кіт наплакав - мало ( зразок)

. Як сніг на голову -  ......

. Намокнути до останньої нитки -  .....

. Кинутися з усіх ніг -  ......

. Не мати кінця - краю  -  .....

. Спати без задніх ніг -  ......

. Жити на широку ногу -  .....

            Домашнє завдання:

. Вивчити правила: параграф № 31, стор. 170 - 171;

. виконати вправу № 361 (самостійно).


                Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com   14.03.22.


                                               21 лютого

Тема: Коми при одиничному дієприслівнику.

Мета: закріпити знання учнів про дієприслівниковий зворот; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати речення з дієприслівниковими зворотами та одиничними дієприслівниками , навчити учнів виділяти на письмі та в усному мовленні дієприслівникові звороти;

1. Розподільний диктант.








 


2. Подивіться відеоурок: Кома при одиничному дієприслівнику.

      https://www.youtube.com/watch?v=f8I5lhaQ5a0

3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( стор. 157, параграф № 28).


























4. Виконайте вправу № 330, стор. 157.

Домашнє завдання:

. Вивчити правила (стор. 157, параграф № 28);

. виконати вправу № 331 з граматичним завданням.



                                             17 лютого

Тема: Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті.

Мета: вчити знаходити та відокремлювати дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники в реченнях і текстах, дотримуватися інтонації речень із дієприслівниковими зворотами.

1. Подивіться відеоурок: Дієприслівниковий зворот.

   https://www.youtube.com/watch?v=TWgk-zHoQtI

  https://www.youtube.com/watch?v=ksgMRCrPZR0

   https://www.youtube.com/watch?v=ksgMRCrPZR0

Дієприслівниковий зворот — дієприслівник разом із залежними від нього словами.

 Приклад: Відлітаючи у вирій, курличуть у синьому небі журавлі.

Дієприслівниковий зворот, як і окремий дієприслівник, у реченні виступає обставиною. В усній мові й одиничний дієприслівник, і дієприслівниковий зворот, як правило, виділяються паузами, а на письмі відокремлюються комами. Відокремлення дієприслівникового звороту не залежить від його позиції в реченні.

2. Опрацюйте теоретичний матеріал параграфа № 27, стор. 152.













3. Виконайте вправу № 322, стор. 154.

    Домашнє завдання:

. Вивчити правила стор. 152, параграф № 27;

. переписати речення, розставити розділові знаки, підкреслити дієприслівникові звороти.

І. Покидаючи рідний свій край  нащо їде козак за Дунай? 

2. Що шукає козак за Дунаєм? 

3.  Чи ж на те козацтво гинуло в неволі побивалось тяжко  шукаючи волі?  

4. І досі ще тремтить душа ждучи чогось таємного.

 5. То як же можна  живучи поглядами своїх дідів і батьків легко  з грубими жартами підходити до незбагненної дівочої душі?

6. Треба зранку до праці вставати  зневажаючи втому і лінь і долати долати  долати бездуховність усіх поколінь.  

                   Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  


                                                      16 лютого 

Тема: Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду.

 Мета: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, його значення, морфологічні та граматичні ознаки; навчити учнів утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду та правильно писати дієприслівники з вивченими орфограмами; розглянути способи творення дієприслівників;

1. Подивіться відеоурок: Творення дієприслівників доконаного і недоконаного виду.

    https://www.youtube.com/watch?v=mJ6Yxnx7MI8

   https://www.youtube.com/watch?v=zSNJ8JeuPoI

2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника стор. 158. параграф № 29.































3. Виконати вправу № 336, стор. 159.

Домашнє завдання:

. Вивчити правила на стор. 158, параграф № 29;

 . Творче конструювання.

Завдання: від дієслів утворити дієприслівники доконаного виду минулого часу. Виділити суфікси. Увести 2 будь-яких дієприслівника в речення.


Вивчити – 

сказати – 

запитати – 

розтлумачити – 

посміхнутись – 

забути – 

                       Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  16.02.



                                                14 лютого

Тема: Дієприслівник, як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: розглянути дієприслівник як особливу форму дієслова, його значення та роль у реченні, творення дієприслівників; тренувати навички відрізняти дієприслівник від інших частин мови та виділяти його в реченні;

1. Подивіться відеоурок: Дієприслівник, як особлива форма дієслова.

    https://www.youtube.com/watch?v=YpLwPUFrhso

2. Прочитайте теоретичний матеріал ( підручник параграф № 26, стор. 149 ).




































Синтаксична роль

У реченні дієприслівник пов’язується з тим самим іменником, що й дієслово-присудок, і виступає у ролі обставини.
Засинаючи, він почув раптом голос — почув коли? — засипаючи;
Купивши квиток, ми пішли до музею народної культури — пішлиза якої умови? — купивши квиток.

3. Запишіть речення, розкриваючи дужки й утворюючи потрібну за змістом форму дієслова, підкресліть головні та другорядні члени речення.

1. Не (вбити) ведмедя, не діли шкуру. 2. Хо, (втиснутися) за доктором, причаївся в куточку. 3. (Іти) по землі, ми наступаємо на мурашник, (забувати), що це ціла цивілізація зі своїм устроєм, порядками, законами. 4. (Пройти) кілометрів з десять лісом і полями, хлопці підійшли до кількох хат поблизу моста. 5. Збери всередині себе свої думки, (шукати) в собі самому справжніх благ. 

     Домашнє завдання: 

. Вивчити правила (параграф № 26, стор. 149);

. виконати вправу № 316, стор. 151 - 152.

                             Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  14.02.


                                                  10 лютого 

Тема: Контрольна робота з теми "Дієприкметник"

  1. Дієприкметниковий зворот – це:

а) дієприкметник з іменником;
б) дієприкметник із займенником;

в) дієприкметник із іменником ч.р.одн.;
г) дієприкметник із залежними від нього словами.                         

  1. У якому рядку всі слова – дієприкметники?

а) Зшитий, холодний, посіяний, теплий;

б) підбілений, вимитий, прив’язаний, порослий;

в) пекучий, печений, занесений, грізний;

г) несказаний, жарений, червоний, полонений.

  1. Знайдіть речення дієприкметниковим зворотом, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення: (1б) напишіть його

а) Зеленіли хліба змиті дощем.

б) Я хочу бачити світ розплющеними очима… (І. Драч)

в) Спорожнілий колос стоїть вищий за всіх. (Народна творчість)

г) Згаяного часу і конем не наздоженеш. (Народна творчість)

  1. Вкажіть рядок, у якому всі дієприкметники пасивні:

а) зіпсований, почорнілий, керуючий;                 б) убраний, скошений, забутий;

в) писаний, побілілий, нависаючий;                    г) купований, поклеєний, стоячий.

  1. Вкажіть рядок, у якому не з дієприкметником пишеться окремо:

а) не/сподівана зустріч;                               б) не/стихаючий шум;

в) не/втрачена сила;                         г) не/відправлений сестрі лист.

  1. Знайдіть речення з безособовою дієслівною формою:

а) Роботящі руки гори вернуть (Нар. тв.);

б) Останній екзамен складемо, школу закінчено (О. Донченко)

в) Перед нами лежали поля, поверхня яких схожа на море, ледь стривожене хвилями

г) Немов зелені острівці, стояли ліси (В. Сухомлинський).

  1. У якому рядку всі дієприкметники активного стану?

а) Задуманий, прочитаний, літаючий, сидячий;

б) посивілий, падаючий, крокуючий, сяючий;

в) посинілий, лежачий, підбитий, знесений;

г) заражений, замислений, стоячий, забруднений.

8. У якому рядку всі дієприкметники недоконаного виду?

а) Позолочений, напоєний, молотий, змелений;

б) палаючий, плачучий, тертий, ламаний;

в) вишитий, написаний, атакуючий, зламаний;

г) шитий, просіяний, битий, зораний.

  1. Укажіть речення , в якому дієприкметник пишеться з НЕ разом:

А)На столі лежить (не)прочитана книга.

Б) Город (не)скопаний, двір(не)прибраний.

В) Мене турбують (не)вивчені тобою уроки.

Г) Знайдено (не)опубліковані вірші.

  1. Укажіть речення , в якому дієприкметник виступає присудком:

А)Уроки в мене давно зроблені.     Б) Мені подарували вишиту сорочку.

В)Ми йшли вимощеною бруківкою вулицею.

  1. Напишіть твір на одну з тем, використовуючи дієприкметники (3б)  (обсяг - до 10 речень)
  2. А. «Чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

Б. «Чи повинна людина відповідати за свої помисли та вчинки?»

В. «Зимові візерунки за вікном…».
Г. «Чи потрібно визнавати свої помилки?»

                                     Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com   10.02 . до 18.00.



                                                      9 ЛЮТОГО 

ТЕМА: Узагальнення вивченого з теми "Дієприкметник".    

                        👉👀zoom



                                                      7 лютого

Тема: Самостійна робота з теми "Дієприкметник".









                      Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  09.02.


                                                     31 січня 

Тема: Не з дієприкметниками.

Мета: пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму «Не з дієприкметникoм» й обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом.

1.    Самостійна робота 

Спишіть речення, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть головні та другорядні члени речення..

 1. Сміялось небо всіяне зорями.

2. Кожне дерево зрубане на землі показує, що щось природне підтято вже і в людській душі 

 3. Збудований робітниками житловий комплекс чекав на своїх власників. 

4. Гарно одягнена вона справляла враження вихованої людини. 

5. Наляканий поганим учинком друга Назар вирішив у всьому зізнатися.

2. Подивіться відеоурок: Не з дієприкметниками.

https://www.youtube.com/watch?v=fS8oGDbgTwY


3. Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 25, стор.145.

   Домашнє завдання : 

. Вивчити правила на стор. 145 "Не з дієприкметником".

. виконати вправу № 300, стор. 146.

                       Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  31.01.22.


                                                   27 січня 

Тема: Правопис  -н- у дієприкметниках  та  -нн-  у прикметниках дієпри кметникового походження

Мета:  повторити й поглибити знання  про способи творення дієприкметників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження та визначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомо­гою орфографічних правил.

1. Перебудуйте  складне речення на просте з відокремленим означенням, зробіть повний синтаксичний розбір речення.  

     Унікальну історію має місто Львів, яке в середині ХІІІ ст. заснував король Данило Галицький.

2. Уважно подивіться відеоурок: Н у дієприкметниках і НН  у прикметниках.

    https://www.youtube.com/watch?v=c9HfhwiETwk

3. Впишіть на місці пропусків н чи нн.

Розпороше...ий,  нездола...ий,  непереможе...ий, незбагне...ий, переоціне...ий, відкладе...ий, незрівня...ий,  незрівня...ий,  незмі...ий, незчисле...ий, неповтор...ий. неприступ...ий.

   Домашнє завдання: 

Вивчити правила стор. 142, параграф 24.

. виконати вправу 294, стор. 143, ( написати у 1-3 реченнях над словами  частини мови).                 

                     Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com   до 29.01.22.


                                                     26 січня 

Тема: Перехід дієприкметників у прикметники та іменники

Мета: дати  поняття про перехід дієприкметників у прикметники та іменники, пояснити правила написання - нн - у прикметниках дієприкметникового походження, формувати вміння відрізняти їх від пасивних дієприкметників на - ний; розвивати увагу, вміння аналізувати мовний матеріал, узагальнювати; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати мовні смаки.

1. Пояснення вчителя.

 В українській мові дієприкметники можуть втрачати властиві їм дієслівні ознаки і переходити до розряду прикметників. У цьому випадку вони виражають уже постійно ознаку предмета і не можуть мати при собі залежних слів. Наприклад, у словосполученнях квашена капуста, смажена риба слова квашена і смажена — прикметники, бо вони виражають постійну ознаку предметів. У висловах в діжці квашена капуста; картопля, смажена на салі ті ж самі слова — дієприкметники, оскільки виражають ознаку предметів за дією і мають залежні слова.

 2. Опрацюйте теоретичний матеріал на стор. 139,  141  параграф 23.

3. Розподільний диктант.

        Дієприкметники                                        Прикметники

Відданий борець,  відданий на виховання,  відкритий недавно,  відкритий погляд, натхнений словом,  натхненне слово,  загартований спортсмен,  загартований у спорті.

Домашнє завдання: 

. Вивчити правила на стор. 139. 141 параграф 23;

. Укажіть, в яких словосполученнях є прикметники, а в яких - дієприкметники, з двома словосполученнями придумайте 2 речення, зробіть повний синтаксичний розбір одного речення.

Незабутні зустрічі  -  забуті події;  бажаний гість  -  бажаючий відпочинку; 

муровані стіни  -  замурована печера;  відомий письменник  -  відомий усім;  

друкований твір  -  надрукований твір;  печена картопля  -  випечений хліб;

палаюче сонце  -  палаючі дрова.

            

                    Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  26.01.22.



                                                   24 січня 2021р.

                                             7-А українська мова 

Тема: Безособові дієслівні форми на –но, -то.

Мета: дати поняття про близькі до пасивних дієприкметників безособові дієслівні форми на –но, -то,формувати вміння вирізняти їх у реченнях, визначати їхню синтаксичну роль, утворювати від пасивних дієприкметників;

1. Подивіться відеоурок:  Безособові дієслова

https://www.youtube.com/watch?v=HJ8qlgZs_ts

2. Виконайте вправу № 274 з граматичним завданням.

Домашнє завдання:

. Вивчити правила параграф 22;

. виконати вправу № 272 з граматичним завданням

               Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  до 25.01.22


Комментариев нет:

Отправить комментарий

ОБЕРЕЖНО, КОРОНАВІРУС !