Розподільний диктант
(Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(краю), (в)до(світа), (в)заперті, (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.
1. Розряди прислівників.
- знати -
- працювати -
- ламати -
- гойдати -
- вчити -
- творити -
https://www.youtube.com/watch?v=niq1kpG2z-0
https://www.youtube.com/watch?v=Wiqo5jG15_0
1. Дієприкметник як особлива форма дієслова
Укажіть речення з дієприкметниковим зворотом, який стоїть перед означуваним словом.
(Кількість балів 1.00)Укажіть речення з дієприкметниковим зворотом, у якому правильно розставлено розділові знаки.
(Кількість балів 1.00)Укажіть речення, у якому дієприкметник пишеться з не окремо (Кількість балів 1.00)
А. Знайдено (не)опубліковані вірші.
- Б
На столі лежить (не)прочитана книга.
- Г
Город (не)скопаний, двір (не)прибраний.
8. Укажіть речення, в якому прислівник виступає обставиною.
(Кількість балів 1.00)9. Укажіть рядок прислівників, кожен з яких пишеться через дефіс.
(Кількість балів 1.00)Б. Сонця ще не було видно, хоч далекі шпилі вже рожевіли (М. Коцюбинський).
В. Ліс шумів над ним тужливо, і плакав, і ревів (І. Франко).
Г. Розчинилися двері, і через поріг переступила з повним відром Галя (А. Шиян).
11. Укажіть рядок, у якому всі слова з не пишемо разом.
А. Не/легко, не/абияк, не/наче, не/щастя.
Б. Не/ по-людськи, не/впинно, не/абищо, не/голосно, а тихо.
В. Не/хтувати, не/щастить, не/чути, не/ставити.
Г. Не/вишиті рушники, не/розмальована мною листівка, не/допоміг.
12. Укажіть рядок, у якому всі вигуки пишемо через дефіс.
А. Ай/ай/ай! Ку/ку! Їй/Богу! Б. Ха/ха/ха! Го/ді! Ов/ва!
В. Їй/бо! А/гов! Ге/й! Г. Їй/право! Тьох! Ну/ну!
- навчити учнів писати вигуки відповідно до орфографічних правил;
- сприяти зміцненню пунктуаційних навичок щодо розстановки розділових знаків при вигука.
Тема: Контрольний твір - роздум.
1. Подивіться відеоуроки: Як написати твір - роздум на морально - етичну тему.
https://www.youtube.com/watch?v=l3P_VjpJP28
https://www.youtube.com/watch?v=GRmEgvqVgz8
2. Подивіться відео: Пишемо твір - роздум.
https://www.youtube.com/watch?v=R9m0tx9QTkI
Роздум - це зв'язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту - роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку ( обгрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Домашнє завдання:
. Написати твір - роздум ( орієнтовні теми:)
. " Сучасна молодь. Яка вона?"
. "Чого не можна купити за гроші "
. "Чому потрібно берегти природу".
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 09.05.
Не з дієприкметниками пишеться разом, якщо дієприкметник не має при собі залежних слів і виступає в реченні означенням: Незасіяні поля чекають на хліборобів.
Не з дієприкметниками пишеться окремо в таких випадках:
• дієприкметник має при собі залежні слова: Не засіяна вчасно нива не дасть доброго врожаю;
• дієприкметник виступає присудком: Нива не засіяна;
• є протиставлення: Ми під’їжджали до не засіяного, але вже зораного поля.
Якщо при дієприкметниках є пояснювальні слова досі, ще і подібні, а також слова, які містять в собі заперечення: далеко, зовсім, аж ніяк тощо.
Порівняймо. Незакінчена праця, ненаписаний твір, нез'ясоване питання, недоведений факт, необмежений простір.
Досі не закінчена праця, ще не написаний твір, далеко не з'ясоване питання, аж ніяк не доведений факт, зовсім не обмежений простір.
Частка не при дієслівних формах на -но, -то пишеться окремо:праці не закінчено; підлогу не вимито.
З чотирма дієслівними формами НЕ може писатися разом або окремо, залежно від їхнього значення:
• непокоїтися (хвилюватися) — не покоїтися (не спочивати);
• нездужати (хворіти) — не здужати (не змогти);
• неславити (ганьбити) — не славити (не прославляти);
• нестямитися (втратити самовладання) — не стямитися (не прийти до тями).
Завдання 1. Спишіть речення, розкриваючи дужки.
1. Микола вже був (не) молодий хлопець, а чоловік з довгими вусами . 2. Сонце, ще (не) сховане за хмари, пекло щедро . 3. Прикрощі (ні) кого ще (не) зблизили, (не)вдачі теж. 4. (Не) має на світі нічого страшнішого за (не) людяних людей . 5. (Не) зчувся - літо проминуло. 6. (Не) переможним є все, що роджене для творчості, для радості… . 7. З його засмаглого обличчя, либонь, (ні) коли (не) сходило літо. 8. Без мистецтва життя було б холодним, (не) затишним, (не) привітним.
II. Підкресліть граматичні основи. Знайдіть вставне слово й доберіть до нього синонім.
(Не)вибілене полотняне рядно, ще (не)прочитана книга, дерево (не)полите, (не)зачинена скриня, (не)дописана мною стаття, (не)погашена гаряча іскра, (не)в’їжджена нова дорога, (не)заіржавілий якір, (не)зламана вітром тополя, (не)скошений вчасно ячмінь, (не) з’ясоване важливе питання, (не)очікувана гроза, (не)складені дітьми речі, (не)розібраний намет, (не)розтоплений сонцем сніг, каша (не) зварена.
Ключ. Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних іменників складеться закінчення прислів’я: «Людина неучена …».
2. За допомогою часток утворити форми умовного та наказового способів дієслів. Скласти з ними речення.
Дякувати, думати, прикрасити, зустріти.
Сполучник | Сполучне слово |
Службова частина мови | Займенник або прислівник |
Не є членом речення | Є членом речення в підрядній частині, до нього можна поставити питання |
Можна замінити тільки сполучником | Можна замінити іншим повнозначним словом, у т.ч. з головної частини речення. |
— | Може вимовлятися з логічним наголосом |
— | Сполучним словам у підрядній частині можуть відповідати співвідносні займенники або прислівники в головній частині (такий... який, той... який, там... де, те... що, тоді... коли тощо). |
Приклади:
1. Подивись туди, де сонечко сідає. – Де – це сполучник місця, бо не відповідає на питання, а просто приєднує підрядну частину.
2. Зима спитає, де літо було. (Народна творчість) – Де – це не сполучник, оскільки відповідає на питання (де?) й виступає обставиною.
Тема: Сполучник як службова частина мови. Уживання сполучників у простому і складному реченнях. Сполучники сурядності й підрядності.
Мета: поглибити знання учнів про сполучники; використовувати сполучники у власних висловленнях відповідно до функціонального призначення, складаючи прості й складні речення.
1.Подивіться відеоурок: Сполусник як службова частина мови.
https://www.youtube.com/watch?v=67qj9nwARgQ
2. Подивіться відеоурок: Групи сполучників за значенням
https://www.youtube.com/watch?v=aT25xvgGXmw&t=251s
3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( параграф № 36, стор. 220, 221).
Спишіть речення, вставивши замість крапок потрібні сполучники.
- Ліпше пташці на зеленій вітці, … у пана в золотій клітці.
- Ранні пташки росу п'ють, … пізні слізки ллють.
- Ліпше горобець у жмені, … журавель у небі.
- Ніхто не буде знати, тільки сич … сова, … людей півсела.
- Соловей співає,… голос має.
- Він такий, …його …кури заклюють.
- Кому ведеться, тому… півень несеться.
- Бджола летить, …мед пахтить.
Слова для довідок: ніж, а, як, та, поки, що, й, і, де
Визначити розряд сполучників.
Мета:поглибити знання учнів про особливості прийменника як частини мови, ознайомити з поділом прийменників за морфологічною будовою та за походженням.
1. Подивіться відеоурок: Види прийменників за будовою.
https://www.youtube.com/watch?v=RBM4r_erbtg
https://www.youtube.com/watch?v=A8swQ_QtIck
Види прийменників за будовою.
Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника.
Зверніть увагу!
2. Лінгвістична лабораторія ( записати речення з поясненнями )
1. На уроці фізкультури діти стали в коло.
2. Школа побудована коло річки.
1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? — коло;
У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло чого? — коло річки.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;
У другому — служить для зв’язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (обставина);
У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником — синонімом біля.
Висновок. У першому реченні слово коло — іменник, у другому — прийменник.
Запам'ятайте!!!
Якщо біля слова край, коло, навколо, кінець, круг, близько, вздовж, спереду стоїть іменник або займенник ( край парти, навколо озера, навколо мене). то вони виконують роль прийменника!!!
3. Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником ( стор. 212, 214 )
Домашнє завдання:
. Опрацювати матеріал уроку, зробити конспект, вивчити правила;
. Виконати письмово( над виділиними словами написати частину мови)
Прочитайте пари сполучень слів. Дослідіть, у яких із них ужито похідні прийменники, а в яких — прислівники.
1. Стояти на протязі — протягом усього життя.
2. Щодо навчання — що до чого.
3. Стояти узбіч — узбіч садиби.
4. Іти поруч з батьком — працювати поруч.
5. Сидіти посередині кімнати — посередині стоїть стіл.
6. Довкола лісу для диких тварин були встановлені годівниці.
7. Довкола пес Тімка побачив знайому місцевість
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 14.04.
13 квітня
Тема: Розвиток мовлення. Складання відгуку про цікаву книжку.
Мета: розвивати вміння учнів складати відгук на прочитану книгу.
Відгук - це ваша власна думка про зміст книги, оцінка її позитивних і негативних якостей.
- чи зацікавила тебе книга;
- про що нове ти дізнався з неї;
- чи хочеш продовжувати читання на таку ж тему;
- чи не важка книга за змістом і за формою викладання;
- що не подобається тобі в книзі.
11 квітня
Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку у словосполученні.
Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, формувати вміння розпізнавати прийменники в реченнях, визначати відмінкові форми іменних частин мови, з якими вживаються прийменники.
1. Подивіться відеоурок: Прийменник як службова частина мови
https://www.youtube.com/watch?v=fqdE50sIt1Q
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( стор. 209, параграф № 35 ).
Виконати завдання:
Домашнє завдання:
. вивчити правила на стор. 209, параграф № 35;
. виконати завдання:
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 11.04.
7 квітня
Тема: Контрольна робота з теми "Прислівник".
Мета: перевірити знання учнів з теми.
(за кожну правильну відповідь 0, 25б.)
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 07.04.
4 квітня
Тема: Не і ні з прислівниками
Мета: пояснити правила написання не, ні з прислівниками; формувати вміння визначати в словах орфограму «Не, ні з прислівниками» та обгрунтовувати вибір написання.
1. Подивіться відеоурок: Не і ні з прислівниками.
https://www.youtube.com/watch?v=mUh_fz47i_c
https://www.youtube.com/watch?v=oq7D1OUmZsc
2. Опрацюйте теоретичний матеріал ( параграф № 34, стор. 203 );
3. Виконайте вправу № 442. стор. 204.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 203 );
. Запишіть текст , знявши риски.
- Берези й клени, ще (не)давно голі, стоять, зеленим маючи гіллям.
- На його правій скроні (не)добре темнів рубець.
- Дуби стоять поволі, (не)квапливо.
- Вже другий рік живе чиж у Юрка, бере з рук насіння, літає по хаті, весь день (не)угавно співає.
- Загравам (не)довго вже палать над лоном рідних міст.
- (не)суворо на серці, (не)гнівно, а за тебе тривожуся я.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 04.04.
31 березня
Тема: Контрольний диктант
1. Подивіться відеоурок та напишіть контрольний диктант .
https://www.youtube.com/watch?v=dDk0ES34Cho
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 31.03.
30 березня
Мета: навчальна: поглибити знання семикласників про публіцистичний стиль мовлення; ознайомити учнів з основними жанрами публіцистичного стилю, будовою та вимогами до створення портретного нарису в публіцистичному стилі.
1. Подивіться відеоурок: Портретний нарис у публіцистичному стилі.
https://www.youtube.com/watch?v=ps9fAXDwiT4
Портретний нарис про відому людину (зразок)
Є багато різних цікавих людей, які досягли у житті чимало, які є прикладом того, як втілювати в життя свої мрії, творити для людей прекрасне, бути гідною людиною і патріотом.
Я хочу розповісти вам про чоловіка, який став відомим завдяки музиці. Святослав Вакарчук - український музикант, вокаліст, композитор,автор власних пісень,лідер і засновник рок - гурту «Океан Ельзи», заслужений артист України, кандидат фізико-математичних наук, громадський діяч Святослав має темне,витке волосся , з-під якого видніється його високе чоло. Це свідчить про те, що він дуже розумна та винахідлива людина. Музикант має ясний, відкритий і проникливий погляд. Виразні, карі очі весело дивляться з-під тонких та довгих бровей. Його щира та відверта посмішка дарує радість усім людям, а оригінальний, злегка захриплений голос і відмінну музику обожнюють мільйони шанувальників. Святослав має невисокий зріст та середню статуру. Музикант надає перевагу зручному вбранню, а також його одяг відповідає обставинам , в яких він перебуває.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 30.03.
28 березня
Тема: Літери н та нн у прислівниках
Мета: поглибити знання учнів про суфіксальний спосіб творення прислівників та правила їх з -н- і -нн-; формувати загальнопізнавальні вміння правильно утворювати прислівники за допомогою суфіксів, пояснювати їх написання.
1. Подивіться відеоурок , виконайте завдання, вивчіть винятки: Правопис прислівників: н чи нн у прислівниках.
https://www.youtube.com/watch?v=uDk-nS8E0yQ
2. Опрацюйте матеріал підручника: стор. 201, параграф № 34.
- Непоруш...о стоять дерева загорнені в сутінь ряс...о вкриті краплистою росою.
- Ще недав...о в пітьмі ночі нам зоріли тільки сни.
- Сонце воста...є землі усміхається й тихо за гори далекі ховається.
- Джмелями літаки собі гудуть і джміль до них гуде спросо...я.
- Всю ніч бродить навма...я прокладає шлях до дня.
- Не хочу щоб чужинець незва...о безцеремо...о не питаючи заходив би до моєї хати.
- Предивний сон і звеселив і налякав мене нежда...о.
- І досі ті чудні дива морочать серце несказа...о.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 28.03.
24 березня
Тема: Літера и та і в кінці прислівників.
Мета: ознайомити учнів з основними правилами правопису прислівникових суфіксів -и та -і; формувати загальнопізнавальні вміння правильно записувати прислівники, спираючись на правила, уживати прислівники з суфіксами -и та -і у словосполученнях і тексті.
1. Подивіться відеоурок, виконайте всі завдання : Букви и та і в кінці прислівників.
https://www.youtube.com/watch?v=HaKZnUi8Yx4
2. Опрацюйте матеріал підручника ( параграф № 34 стор. 195 ).
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 195 );
. виконати завдання з відеоурока та відправити для перевірки.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 28.03
23 березня
Тема: Написання прислівників окремо.
Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників окремо, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників окремо.
Пригадаймо:
Запам'ятайте !
Окремо пишуться:
а) прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, особливо коли між прийменником та іменником можливе означення до цього іменника ( прикметник, займенник. числівник): без відома ( без мого відома), без жалю. без кінця, але без кінця - краю. без ладу, на жаль, на зло, на зразок, на радощах, по совісті, по суті, у стократ, уві сні.....
б) словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників
( зрідка - числівників) та одного або двох прийменників: від ранку до вечора, день у день. з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу.
1. Опрацюйте матеріал підручника ( параграф № 34, стор. 194 ).
2. Виконайте вправу № 418, стор. 195.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 194 );
. Написати розподільний диктант.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 23.03
21 березня
Тема: Правопис прислівників разом і через дефіс.
Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс та разом, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників через дефіс та разом;
1. Подивіться відеоурок, виконайте запропоновані завдання: Правопис прислівників.
https://www.youtube.com/watch?v=kD7czq3U8lw
https://www.youtube.com/watch?v=AdN8G6jfMiY
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника( стор. 190, параграф № 34 ).
3. Розподільний диктант
(І колонка – слова, які пишуться через дефіс, ІІ – разом).
Де/небудь, часто/густо, на /осліп, до/тепер, віч/на/віч, на/різно, на/пролом, у/перше, як/не/як, на/виліт, на/призволяще, с/пере/сердя, з діда/прадіда.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( параграф № 34, стор. 190 );
. перепишіть, розкриваючи дужки.
Підписати зошит (по)шкільному. – (По) шкільному подвір’ї розбіглися школярі.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 21.03.
17 березня
Тема: Ступені порівняння прислівників.
Мета: ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; формувати творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння,відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників.
1. Пригадаймо ступені порівняння прикметників:
1. Подивіться відеоурок: Ступені порівняння прислівників.
https://www.youtube.com/watch?v=7DMQgnkhbpg
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( параграф № 33, стор. 181.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( параграф № 33, стор. 181);
Перепишіть прислів’я та приказки, утворюючи від поданих у дужках
прислівників форму вищого ступеня порівняння.
Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). Чим слабше колесо, тим
воно (погано) скрипить. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона
піднімає. Діла говорять (голосно), як слова. Порожній колосок (високо) за
всіх стоїть. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. Чим (високо)
злетиш, тим (низько) впадеш. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
16 березня
Тема: Способи творення прислівників.
Мета: ✵ навчальна: ознайомити учнів з основними способами творення прислівників та правилами їх наголошування;
✵ розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння правильно утворювати прислівники за допомогою різних морфем, уживати утворені прислівники в тексті, визначати їх роль у реченнях;
1. Подивіться відеоурок, виконайте запропоновані пратичні завдання: Способи творення прислівників.
https://www.youtube.com/watch?v=2Zp0v84tKtI
2. Опрацюйте теоретичний матеріал параграфа № 32, стор. 176.
Домашнє завдання:
► Записати прислівники . З’ясувати спосіб творення прислівників.
Праворуч, завидна, босоніж, натроє, нашвидкуруч, втридорога, тишком-нишком, мало-помалу, голіруч, горілиць, самохіть, запанібрата, заочі, сухо- насухо, обіруч, ледве-ледве, повсякчас, туди-сюди, мимохіть, мимохідь, обіруч.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 16.03.
14.03.22.
Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: дати поняття про прислівник як частину мови, формувати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки, правильно використовувати прислівники в мовленні.
1. Подивіться відеоурок: Прислівник як частина мови.
https://www.youtube.com/watch?v=2oajPZb0nT0
2. Опрацювати теоретичний матеріал параграфа № 31, стор. 170.
Прислівник - незмінна самостійна частина мови, відповідає на питання як? де? куди? коли? звідки? наскільки?
Вона виражає:
- ознаки дії, коли залежить від дієслова або його форми — дієприслівника: злетіти (як?) раптом; повернувшись (куди?) додому. У реченні виступає обставиною;
- ознаку іншої ознаки, коли залежить від прикметника, дієприкметника або іншого прислівника: надзвичайно цікавий, урочисто проголошений, занадто голосно. У реченні виступає обставиною;
- ознаку предмета, коли залежить від іменника: вікно (яке?) навпроти; кава (яка?) по-турецьки. Виступає в реченні означенням.
3. Розподільний диктант
4. Скажіть одним словом ( прислівником ) і запишіть його:
. Як кіт наплакав - мало ( зразок)
. Як сніг на голову - ......
. Намокнути до останньої нитки - .....
. Кинутися з усіх ніг - ......
. Не мати кінця - краю - .....
. Спати без задніх ніг - ......
. Жити на широку ногу - .....
Домашнє завдання:
. Вивчити правила: параграф № 31, стор. 170 - 171;
. виконати вправу № 361 (самостійно).
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 14.03.22.
21 лютого
Тема: Коми при одиничному дієприслівнику.
Мета: закріпити знання учнів про дієприслівниковий зворот; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати речення з дієприслівниковими зворотами та одиничними дієприслівниками , навчити учнів виділяти на письмі та в усному мовленні дієприслівникові звороти;
1. Розподільний диктант.
2. Подивіться відеоурок: Кома при одиничному дієприслівнику.
https://www.youtube.com/watch?v=f8I5lhaQ5a0
3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника ( стор. 157, параграф № 28).
4. Виконайте вправу № 330, стор. 157.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила (стор. 157, параграф № 28);
. виконати вправу № 331 з граматичним завданням.
17 лютого
Тема: Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті.
Мета: вчити знаходити та відокремлювати дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники в реченнях і текстах, дотримуватися інтонації речень із дієприслівниковими зворотами.
1. Подивіться відеоурок: Дієприслівниковий зворот.
https://www.youtube.com/watch?v=TWgk-zHoQtI
https://www.youtube.com/watch?v=ksgMRCrPZR0
https://www.youtube.com/watch?v=ksgMRCrPZR0
Дієприслівниковий зворот — дієприслівник разом із залежними від нього словами.
Приклад: Відлітаючи у вирій, курличуть у синьому небі журавлі.
Дієприслівниковий зворот, як і окремий дієприслівник, у реченні виступає обставиною. В усній мові й одиничний дієприслівник, і дієприслівниковий зворот, як правило, виділяються паузами, а на письмі відокремлюються комами. Відокремлення дієприслівникового звороту не залежить від його позиції в реченні.
2. Опрацюйте теоретичний матеріал параграфа № 27, стор. 152.
3. Виконайте вправу № 322, стор. 154.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила стор. 152, параграф № 27;
. переписати речення, розставити розділові знаки, підкреслити дієприслівникові звороти.
І. Покидаючи рідний свій край нащо їде козак за Дунай?
2. Що шукає козак за Дунаєм?
3. Чи ж на те козацтво гинуло в неволі побивалось тяжко шукаючи волі?
4. І досі ще тремтить душа ждучи чогось таємного.
5. То як же можна живучи поглядами своїх дідів і батьків легко з грубими жартами підходити до незбагненної дівочої душі?
6. Треба зранку до праці вставати зневажаючи втому і лінь і долати долати долати бездуховність усіх поколінь.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
16 лютого
Тема: Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду.
Мета: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, його значення, морфологічні та граматичні ознаки; навчити учнів утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду та правильно писати дієприслівники з вивченими орфограмами; розглянути способи творення дієприслівників;
1. Подивіться відеоурок: Творення дієприслівників доконаного і недоконаного виду.
https://www.youtube.com/watch?v=mJ6Yxnx7MI8
https://www.youtube.com/watch?v=zSNJ8JeuPoI
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника стор. 158. параграф № 29.
3. Виконати вправу № 336, стор. 159.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила на стор. 158, параграф № 29;
. Творче конструювання.
Завдання: від дієслів утворити дієприслівники доконаного виду минулого часу. Виділити суфікси. Увести 2 будь-яких дієприслівника в речення.
Вивчити –
сказати –
запитати –
розтлумачити –
посміхнутись –
забути –
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 16.02.
14 лютого
Тема: Дієприслівник, як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: розглянути дієприслівник як особливу форму дієслова, його значення та роль у реченні, творення дієприслівників; тренувати навички відрізняти дієприслівник від інших частин мови та виділяти його в реченні;
1. Подивіться відеоурок: Дієприслівник, як особлива форма дієслова.
https://www.youtube.com/watch?v=YpLwPUFrhso
2. Прочитайте теоретичний матеріал ( підручник параграф № 26, стор. 149 ).
Купивши квиток, ми пішли до музею народної культури — пішлиза якої умови? — купивши квиток.
3. Запишіть речення, розкриваючи дужки й утворюючи потрібну за змістом форму дієслова, підкресліть головні та другорядні члени речення.
1. Не (вбити) ведмедя, не діли шкуру. 2. Хо, (втиснутися) за доктором, причаївся в куточку. 3. (Іти) по землі, ми наступаємо на мурашник, (забувати), що це ціла цивілізація зі своїм устроєм, порядками, законами. 4. (Пройти) кілометрів з десять лісом і полями, хлопці підійшли до кількох хат поблизу моста. 5. Збери всередині себе свої думки, (шукати) в собі самому справжніх благ.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила (параграф № 26, стор. 149);
. виконати вправу № 316, стор. 151 - 152.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 14.02.
10 лютого
Тема: Контрольна робота з теми "Дієприкметник"
- Дієприкметниковий зворот – це:
а) дієприкметник з іменником;
б) дієприкметник із займенником;
в) дієприкметник із іменником ч.р.одн.;
г) дієприкметник із залежними від нього словами.
- У якому рядку всі слова – дієприкметники?
а) Зшитий, холодний, посіяний, теплий;
б) підбілений, вимитий, прив’язаний, порослий;
в) пекучий, печений, занесений, грізний;
г) несказаний, жарений, червоний, полонений.
- Знайдіть речення дієприкметниковим зворотом, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення: (1б) напишіть його
а) Зеленіли хліба змиті дощем.
б) Я хочу бачити світ розплющеними очима… (І. Драч)
в) Спорожнілий колос стоїть вищий за всіх. (Народна творчість)
г) Згаяного часу і конем не наздоженеш. (Народна творчість)
- Вкажіть рядок, у якому всі дієприкметники пасивні:
а) зіпсований, почорнілий, керуючий; б) убраний, скошений, забутий;
в) писаний, побілілий, нависаючий; г) купований, поклеєний, стоячий.
- Вкажіть рядок, у якому не з дієприкметником пишеться окремо:
а) не/сподівана зустріч; б) не/стихаючий шум;
в) не/втрачена сила; г) не/відправлений сестрі лист.
- Знайдіть речення з безособовою дієслівною формою:
а) Роботящі руки гори вернуть (Нар. тв.);
б) Останній екзамен складемо, школу закінчено (О. Донченко)
в) Перед нами лежали поля, поверхня яких схожа на море, ледь стривожене хвилями
г) Немов зелені острівці, стояли ліси (В. Сухомлинський).
- У якому рядку всі дієприкметники активного стану?
а) Задуманий, прочитаний, літаючий, сидячий;
б) посивілий, падаючий, крокуючий, сяючий;
в) посинілий, лежачий, підбитий, знесений;
г) заражений, замислений, стоячий, забруднений.
8. У якому рядку всі дієприкметники недоконаного виду?
а) Позолочений, напоєний, молотий, змелений;
б) палаючий, плачучий, тертий, ламаний;
в) вишитий, написаний, атакуючий, зламаний;
г) шитий, просіяний, битий, зораний.
- Укажіть речення , в якому дієприкметник пишеться з НЕ разом:
А)На столі лежить (не)прочитана книга.
Б) Город (не)скопаний, двір(не)прибраний.
В) Мене турбують (не)вивчені тобою уроки.
Г) Знайдено (не)опубліковані вірші.
- Укажіть речення , в якому дієприкметник виступає присудком:
А)Уроки в мене давно зроблені. Б) Мені подарували вишиту сорочку.
В)Ми йшли вимощеною бруківкою вулицею.
- Напишіть твір на одну з тем, використовуючи дієприкметники (3б) (обсяг - до 10 речень)
- А. «Чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»
Б. «Чи повинна людина відповідати за свої помисли та вчинки?»
В. «Зимові візерунки за вікном…».
Г. «Чи потрібно визнавати свої помилки?»
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 10.02 . до 18.00.
9 ЛЮТОГО
ТЕМА: Узагальнення вивченого з теми "Дієприкметник".
👉👀zoom
7 лютого
Тема: Самостійна робота з теми "Дієприкметник".
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 09.02.
31 січня
Тема: Не з дієприкметниками.
Мета: пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму «Не з дієприкметникoм» й обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом.
1. Самостійна робота
Спишіть речення, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть головні та другорядні члени речення..
1. Сміялось небо всіяне зорями.
2. Кожне дерево зрубане на землі показує, що щось природне підтято вже і в людській душі
3. Збудований робітниками житловий комплекс чекав на своїх власників.
4. Гарно одягнена вона справляла враження вихованої людини.
5. Наляканий поганим учинком друга Назар вирішив у всьому зізнатися.
2. Подивіться відеоурок: Не з дієприкметниками.
https://www.youtube.com/watch?v=fS8oGDbgTwY
3. Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 25, стор.145.
Домашнє завдання :
. Вивчити правила на стор. 145 "Не з дієприкметником".
. виконати вправу № 300, стор. 146.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 31.01.22.
27 січня
Тема: Правопис -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієпри кметникового походження
Мета: повторити й поглибити знання про способи творення дієприкметників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження та визначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомогою орфографічних правил.
1. Перебудуйте складне речення на просте з відокремленим означенням, зробіть повний синтаксичний розбір речення.
Унікальну історію має місто Львів, яке в середині ХІІІ ст. заснував король Данило Галицький.
2. Уважно подивіться відеоурок: Н у дієприкметниках і НН у прикметниках.
https://www.youtube.com/watch?v=c9HfhwiETwk
3. Впишіть на місці пропусків н чи нн.
Розпороше...ий, нездола...ий, непереможе...ий, незбагне...ий, переоціне...ий, відкладе...ий, незрівня...ий, незрівня...ий, незмі...ий, незчисле...ий, неповтор...ий. неприступ...ий.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила стор. 142, параграф 24.
. виконати вправу 294, стор. 143, ( написати у 1-3 реченнях над словами частини мови).
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 29.01.22.
26 січня
Тема: Перехід дієприкметників у прикметники та іменники
Мета: дати поняття про перехід дієприкметників у прикметники та іменники, пояснити правила написання - нн - у прикметниках дієприкметникового походження, формувати вміння відрізняти їх від пасивних дієприкметників на - ний; розвивати увагу, вміння аналізувати мовний матеріал, узагальнювати; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати мовні смаки.
1. Пояснення вчителя.
В українській мові дієприкметники можуть втрачати властиві їм дієслівні ознаки і переходити до розряду прикметників. У цьому випадку вони виражають уже постійно ознаку предмета і не можуть мати при собі залежних слів. Наприклад, у словосполученнях квашена капуста, смажена риба слова квашена і смажена — прикметники, бо вони виражають постійну ознаку предметів. У висловах в діжці квашена капуста; картопля, смажена на салі ті ж самі слова — дієприкметники, оскільки виражають ознаку предметів за дією і мають залежні слова.
2. Опрацюйте теоретичний матеріал на стор. 139, 141 параграф 23.
3. Розподільний диктант.
Дієприкметники Прикметники
Відданий борець, відданий на виховання, відкритий недавно, відкритий погляд, натхнений словом, натхненне слово, загартований спортсмен, загартований у спорті.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила на стор. 139. 141 параграф 23;
. Укажіть, в яких словосполученнях є прикметники, а в яких - дієприкметники, з двома словосполученнями придумайте 2 речення, зробіть повний синтаксичний розбір одного речення.
Незабутні зустрічі - забуті події; бажаний гість - бажаючий відпочинку;
муровані стіни - замурована печера; відомий письменник - відомий усім;
друкований твір - надрукований твір; печена картопля - випечений хліб;
палаюче сонце - палаючі дрова.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 26.01.22.
24 січня 2021р.
7-А українська мова
Тема: Безособові дієслівні форми на –но, -то.
Мета: дати поняття про близькі до пасивних дієприкметників безособові дієслівні форми на –но, -то,формувати вміння вирізняти їх у реченнях, визначати їхню синтаксичну роль, утворювати від пасивних дієприкметників;
1. Подивіться відеоурок: Безособові дієслова
https://www.youtube.com/watch?v=HJ8qlgZs_ts
2. Виконайте вправу № 274 з граматичним завданням.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила параграф 22;
. виконати вправу № 272 з граматичним завданням
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 25.01.22
Комментариев нет:
Отправить комментарий