8-А,Б українська література 2022р.

                                    27 травня   

Тема: Підсумковий урок.  "Літературне літо".

          Любі діти!  Влітку ви можете не лише гарно відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року – прочитати безліч цікавих книжок, рекомендованих Міністерством освіти й науки України до вивчення під час уроків літератури.

                Гарного відпочинку та цікавого читання!

   Список художніх творів, які будемо вивчати  у 9 класі.


Давня література:

Перекладна література Біблія (фрагменти).

Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Притча про блудного сина.

«Слово о полку Ігоревім».

Українська література доби Ренесансу і доби Бароко:

Григорій Сковорода «Бджола та Шершень», «Всякому місту — звичай і права», «De libertate».

Нова українська література:

Іван Котляревський «Енеїда», «Наталка Полтавка».

Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся».

Література українського романтизму:

Петро Гулак-Артемовський «Пан та Собака».

Євген Гребінка «Ведмежий суд». «Човен».

Микола Гоголь. «Тарас Бульба».

Тарас Шевченко «Сон» «Кавказ» «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» («Катерина», «Наймичка», «На панщині пшеницю жала…», «Марія», «У нашім раї на землі…» «На панщині пшеницю жала…». «Наймичка». «Доля», «Росли укупочці, зросли…».

Пантелеймон Куліш «Чорна рада».

      Марко Вовчок «Інститутка»

                                                



                                               20 травня   ( 8 - А,Б )

Тема: ПЧ. Оксана Думанська. "Школярка з передмістя".

Мета:  навчити учнів літературного дослідження під час самостійної роботи з текстом твору; уміння працювати з різними джерелами інформації; уміло висловлювати власні судження щодо прочитаного; розвивати мислення, творчість, комунікативні навички; сприяти вихованню читацьких компетенцій; збагачення системи духовних і моральних цінностей.








Сучасні школярі не пишуть ні листів, ні щоденників - вони спілкуються короткими повідомленнями-есемесками, «гуляють» просторами Інтернету, отримують будь-яку інформацію, навіть шкідливу для їхніх таких ще неспотворених душ... І, все ж, вони мало чим відрізняються від повнолітніх дітей минулого тисячоліття, коли йдеться про друзів, любов, вірність, сподівання на щастя.

Письменниця Оксана Думанська визначила жанр своєї книги як «щоденник, дописаний з уяви». Бажаємо вам, юні читачі, приємних годин за сторінками «щоденника» вашої ровесниці.

Пригадайте, що таке щоденник? (Щоде́нник — літературно-побутовий жанр, фіксація побаченої, почутої, внутрішньої пережитої події, яка щойно сталася. Щоденник може бути фрагментарним, веденим тільки у певний період (творчого піднесення, фіксація зустрічей з уславленою особою, частіще, у періоди закоханості), а може бути постійним і слугувати переліком тем для статей чи літературних творів. Щоденник пишеться для себе і не розрахований на публічне сприймання, у ньому нотуються переважно явища особистого, приватного життя, здебільшого у монологічній формі, хоча може бути й внутрішньо ділогічна (полеміка із самим собою, з уявним опонентом тощо).В українській літературі відомі щоденники, котрі стали незамінними історичними та духовними документами, написані Тарасом Шевченком, Олександром Довженком, Уласом Самчуком)

1. Подивіться відео: «Життя цікаве у всіх його виявах" Оксана Думанська

                          https://www.youtube.com/watch?v=d9BMpYSg6_8

2.Подивіться відео: "Школярка з передмістя." Оксана Думанська.

                              https://www.youtube.com/watch?v=ZqhWMKry6ik

       Бліц - опитування ( письмово)

  1. Що привіз тато із заробітків? 
  2. Ким працювала бабуся до виходу на пенсію? 
  3. Чим має пахнути у дворі? 
  4. Кого бабуся називала «дворянкою»? 
  5. Що подарував сусід мені?
  6. Де була на заробітках мама головної героїні? 
  7. Яка пісня народного пісенного репертуару згадується в творі? 
  8. Які парфумами були у тата? 
  9. Подруга з низьким…
  10. Як називали доньку бізнесмена, що поставив у класі нові вікна? 
  11. Яке було у ліричної героїні майбутнє? 
  12. Як відбувалося моє пристосування до нового способу життя?

Домашнє завдання:

.Опрацювати матеріал уроку ( ознайомитися з біографією Оксани Думанської, твором "Школярка з передмістя");

. дати відповіді на питання.

     Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 24.05.


                                   17 травня  ( 8- А )       19 травня (8 - Б )

Тема: Контрольна робота № 6 з теми " Творчість В. Дрозда, Ю. Винничука, В. Черемиса" ( твір).

Мета: узагальнити відомості з тем, виявити рівень знань, умінь та навичок для їхньої корекції; розвивати образне та логічне мислення, пам'ять, наполегливість, старанність.



Напишіть твір - роздум на одну із запропонованих тем:


. Актуальність твору Ю. Винничука "Місце для дракона" для сьогодення.

. Свобода і неволя у творі Володимира Дрозда "Білий кінь Шептало".

. Що людина повинна цінувати ?  За твором В. Дрозда "Білий кінь Шептало".

. Дитячі проблеми дорослого життя за твором Валентина Чемериса "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання".

           Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com                                              



                                                  13 травня   

Тема:  Валентин  Чемерис. Повість " Вітька + Галя, або Повість про перше кохання". Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору. Образи Вітька Горобця. Федька Котигорошка, Галі Козачок. Виховання культури спілкування підлітків, підготовка їх до реалій життя.

Мета: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом твору;  удосконалювати вміння переказувати гумористичні ситуації, формулювати власні думки щодо проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення.

Потренуйся і перевір себе !!!

1. Перевіряємо знання повісті В.Чемериса

    https://learningapps.org/1602325

















Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері говорив: «Любов — про неї не сперечаються. Вона є». З цим, мабуть, згодні всі. Так, є. Але нічне питання, що таке любов, не дає спокою людям. Як її знайти, розпізнати, не помилитися?


  25 липня 1964 року в селі Великі Чаплі мала відбутися незвичайна подія: о сьомій годині ранку Вітька Горобець буде стрілитися на дуелі з Петром Білим за селом, біля третього колгоспного ставка… Такими словами починається повість Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
Серед усіх чудес світу найбільше чудо – це людина й кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пізнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. І навіть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цінностей, як гроші, влада, слава й кохання, то переважна більшість вибрала б останнє.
Так що ж таке кохання, щастя, життя? Над цими питаннями людство міркує скільки існує. Тлумачний словник подає такі пояснення:

Кохання — почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі;
Щастя — стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості;
Життя — стан живого організму в стадії розвитку, зросту.

   – В основі сюжету повісті лежить цілком життєва ситуація. В житті існує одвічна проблема кохання. Яким треба бути, як себе поводити, щоб  здобути  його? 
Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждають від цього. Це й робить їх людьми.

"Вітька + Галя, або Повість про перше кохання" - чудова гумористична повість Валентина Чемериса про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. На сторінках цієї книги переплелись: дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Героїчні, а часом і безглузді вчинки підказують Вітьку Горобцю шлях до серця Галі Козачок.

                                              Дослідження образів



























































 Проаналізуйте вчинки ( кроки) Вітька до серця коханої

Домашнє завдання: 

. Опрацювати матеріал уроку, зробити конспект;

. написати образи головних героїв;

 проаналізуйте вчинки ( кроки) Вітька до серця коханої

                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 16.05.



              06 травня  ( 8 - А,Б )        10 травня (  8 -А )    12 травня  ( 8 - Б )

Тема: Валентин  Чемерис. Повість " Вітька + Галя, або Повість про перше кохання". Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок. дуєль і перше побачення.

Мета: ознайомити учнів зі  змістом та історією написання повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса; формувати вміння цілісного ідейно-художнього аналізу епічного твору.

1. Подивіться відеоурок: Валентин Чемерис.

https://www.youtube.com/watch?v=1mqHgmL3J28















































«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»
є одним із ранніх творів митця. Повість автор написав українською, але вона була надрукована спочатку в перекладі на російську в Москві, коли В. Чемерис закінчував навчатися в Літературному інституті. Твір мав великий успіх, а в 1975 р. його надрукували в німецькому журналі під назвою «Зиґзаґи дивного кохання». У 1978 році повість надрукована у збірці «На порядку денному: весела повість, гуморески» (Київ, видавництво «Дніпро»). Потім перевидавалася у 2015 році (видавництво «Портфель»), а також у 
2018  (видавництво «Апріорі»).

Назва твору є символічною. Головні персонажі – Вітька Горобець і Галя Козачок. Повість починається з розповіді про те, що 25 липня 1964 року у селі Великі Чаплі Вітька та Петро Білий будуть стрілятися на дуелі за дівчину – Галю. Дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення – все це лягло у основу твору.

 2. Подивіться буктрейлер до твору В. Черемиса "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання".

https://www.youtube.com/watch?v=vmG_qN2c-pg




«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» автобіографічна гумористична повість.

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, невеликою кількістю персонажів і за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

Автобіографічний твір це твір, у якому автор наближається до опису свого реального життя, використовує певні епізоди, що мали місце в його житті.

Гумор  художній прийом, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді.

«Вітька + Галя…» це гумористичний твір про пригоди 14-річних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок мешканців села Великі Чаплі. Він автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець – це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали «Вально» або «Вітько». Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок реальні особи, з яких він писав своїх персонажів.

Твір складається з двох частин: 

- перша називається «Дуель», 

- друга «Голуба куниця». 

За жанром кожна з них  це оповідання, тому що сюжет однолінійний, події відбуваються протягом короткого проміжку часу, діє невелика кількість персонажів. Тому слово «повість» у заголовку потрібно розуміти як синонім до слова «розповідь», а не як визначення жанру твору. 

Тема: гумористична розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі (дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення).

Ідея: поетизація першого почуття, виховання культури спілкування підлітків, підготовка їх до реалій життя.


У розділі «Дуель» автор майстерно розташовує елементи сюжету. Події починаються надвечір 24 липня 1964 року, а завершуються наступного дня,   25 липня, хоч насправді охоплюють значно триваліший проміжок часу. Автор починає з епізоду, найближчого до кульмінації: наступного дня головний персонаж Вітька Горобець битиметься на дуелі. З ким? Чому? Навіщо у XX ст. з’ясовувати стосунки в такій застарілій формі? Ці та інші питання відразу виникають у читача і спрямовують його увагу на пошук відповідей. І поки сам дуелянт спить, В. Чемерис, як у кіно, починає «відмотувати» назад стрічку подій, щоб пояснити причини дуелі. І тільки після того, як вони з’ясовані, події починають розгортатися послідовно без часових «розривів».

 

 «Дослідження композиції повісті».

Композиція: твір складається із двох частин, які у свою чергу поділяються на окремі розділи.

Експозиція: розповідь про дружбу в дитинстві Віті з Галею та їхні пригоди. Зав’язка: Вітя зізнається своєму другу Федькові у закоханості до Галі Козачок. Для нього самого це почуття стало несподіваним. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях.

Розвиток дії: друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» – серенаду – до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник».

Кульмінація: відкриває всі таємниці та відповідає на запитання, які виникли в читача на початку твору, – дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі;

Розв’язка: Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.

 У творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» В. Чемериса порушено проблеми:

-                 дружби (Вітька – Федько);

-              першого кохання (Вітька – Галя);

-                 зради (Вітька – Петро);

-                 вірності;

-                 батьків і дітей;

-                 культури спілкування;

-                 уміння бачити прекрасне в буденності;

-                 необхідність навчання та розвитку творчих здібностей.

Дитячі проблеми в дорослому житті передані засобами гумору.

Домашнє завдання: 

.Опрацювати матеріал уроку, зробити конспект;

. прочитати повість ( підручник стор. 195 - 221);

. скласти самостійно план до твору.

                            Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 10.05.


                                  03 травня ( 8-А)        05 травня ( 8-Б)

Тема: Ю. Винничук. Повість "Місце для драконів".  Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.

Мета:   - опрацювати ідейно-художній зміст його повісті-казки «Місце для дракона»;

- з'ясувати особливості такого жанру, як повість-казка;

- розуміти та пояснювати підтекст твору, алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя, вдосконалювати навички коментування сюжету.

1. Подивіться відеоурок: Алегоричні образи та проблематика твору Юрія Винничука "Місце для дракона".

  https://www.youtube.com/watch?v=pTf-GBbLeQQ


























 Домашнє завдання:

. Опрацювати конспект уроку;

. заповнити таблицю;

. дочитати повість - казку "Місце для дракона".

                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 



                                                    29 квітня

Тема: Юрій Винничук. "Місце для дракона". Парадокс: дракон Грицько - поет і християнин. Роздуми про добро і зло, вірність і зраду. доцільність самопожертви.

Мета: продовжити знайомство учнів з ідейно - художнім змістом твору Ю Винничука.

1. Подивіться відеоуроки: Ю Винничук. "МІсце для дракона".

     https://www.youtube.com/watch?v=mlR6XEr3nXw

     https://www.youtube.com/watch?v=KXATXzGU_hk

2. Подивіться відеоурок:  "Місце для дракона". Проблематика: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.



Законспектувати...















































































Домашнє завдання:

. Опрацювати матеріал уроку, зробии конспект і вивчити;

. дочитати твір "Місце для дракона" ( стор. 182 - 192, скласти самостійно план ).

                            Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 



                                  26 квітня (8-А)      28 квітня ( 8-Б ) 

Тема: Юрій Винничук. "Місце для дракона". Повість - казка про сучасний світ, у якому й досі живуть "драконячі закони".

Мета: ознайомити учнів  з біографією Ю. Винничука, змістом повісті - казки "Місце для дракона".

1. Виконати тести за оповіданням В. Дрозда "Білий кінь Шептало".

1. Володимир Дрозд народився:
а) 
на Київщині; б) На Сумщині;
в) на Полтавщині; г) на Чернігівщині.

2. Епіграфом до твору «Білий кінь Шептало» В.Дрозд узяв рядки з поїзії:
а) 
О.Пушкіна;  б) Т.Шевченка;              в) В.Шекспіра;  г) Р.Рільке.


3. Змалку Шептало:
а) 
любив бувати в місті; б) ненавидів табун і гурт у загорожі;
в) ненавидів бути самотнім; г) ненавидів важко працювати.


4. Провісницею прикростей для коня була:
а) 
тривога у серці; б) безпідставна радість;
в) млявість у грудях; г) роздратованість Степана.


5. Шептало потрапив у табун:
а) 
через злий випадок; б) через недбалість д. Степана;
в) через свою необережність; г) приблудився до гурту сам.


6. Що Шептало вважав принизливим?
а) 
бути із Степаном на пасовиську; б) крутити привід, ходячи по колу;
в) ходити табуном до річки; г) їздити до міста.


7. Першв роки упряжного життя Шептало побоювався:
а) 
що люди дізнаються, що він хворий; б) що люди дізнаються, що він утік від господаря;
в) що він ніколи не навчиться ходити в упряжці;
г) щоб люди не здогадалися, що він тільки прикидається покірним.


8. За що Шептало образився на Степана?
а) 
що Степан не повів його купатися; б) що Степан не взяв коня в місто;
в) що Степан не дав йому цукру; г) що Степан його ударив.


9. Шептало над усе любив:
а) 
цукор; б) яблука;
в) волю; г) купатися.


10. На іржання білого коня на луку обізвався:
а) 
соловей; б) лелека;
в) вороний кінь; г) грак.


11. Яка страшна правда засмутила Шептала, коли він викупався?
а) 
що в нього залишився шрам від удару; б) що він не може жити без гурту;
в) що він не знає, де його справжній дім; г) що протягом життя на конюшні він був брудно-сірим конем

2. Подивіться відеоурок: Ю.Винничук "Місце для драконів".

    https://www.youtube.com/watch?v=H5NgUwKF72U











3. Опрацювати матеріал підручника ( стор.173,  біографія Ю.Винничука).

Домашнє завдання:

. Виконати тести за оповіданням "Білий кінь Шептало";

. опрацювати матеріал уроку,  законспектувати біографію Ю. Винничука;

. прочитати повість - казку "Місце для дракона" ( стор. 173 - 181 ), скласти план.

                   

                        Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 

 

                                                  22 квітня

Тема: Володимир Дрозд. Оповідання " Білий кінь Шептало". Алегоричність образу коня Шептала, його характеристика, оцінка його поведінки. Уміння зберегти власну індивідуальність у сучасному жорстокому світі, залишатися людиною в будь - яких ситуаціях.

Мета: допомогти учням розкрити алегоричний образ коня Шептала, світоглядну глибину твору; розвивати мовлення, мислення учнів; удосконалювати вміння аналізувати художній твір.

«Білий кінь Шептало» – одне з ранніх оповідань митця, написане в ті роки, коли після епохи жорстокої цензури література як один з видів мистецтва вперше розвивається в умовах практично повної свободи. Знято будь-які обмеження. В основі твору – алегоричні образи, які допомагають зрозуміти, хто є хто

Чому саме білий кінь – герой оповідання В.Дрозда? Спобуємо дослідити цей образ.


1. Подивіться відеоурок, виконайте завдання, запропоновані учням:

https://www.youtube.com/watch?v=ATQBjlr1M5Q

2. Записати в зошит:





































































Домашнє завдання:

1. Опрацюваи матеріал уроку, зробити конспект;

2. підготувати ( письмово) образ головного героя.

                      Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  


                                            15 квітня

Тема: Володимир Дрозд. Алегоричність образу коняОповідання "Білий кінь Шептало".

Мета: ознайомити учнів  з біографією В. Дрозда, змістом оповідання «Білий кінь Шептало», порушеними автором проблемами; удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею художнього твору.

1. Подивіться відеоурок: В. Дрозд "Білий кінь Шептало".

     https://www.youtube.com/watch?v=PObEmt0qeyk

2. Послухайте аудіокнигу: В. Дрозд "Білий кінь Шептало"

   https://www.youtube.com/watch?v=g7mVITsvpj8

3. Подивіться буктрейлер "Білий кінь Шептало".

   https://www.youtube.com/watch?v=hreRbEvgZMI&t=56s













Домашнє завдання:

. Зробити конспект уроку ( біографія В. Дрозда);

. прочитати оповідання "Білий кінь Шептало" ( підручник стор. 163 - 171 );

. скласти паспорт твору.

                              Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  

 

                                12 квітня  8 - А          14 квітня  8 - Б

Тема: Контрольна  робота за творчістю М. Коцюбинського, Н. Бічуї.

                                  Різнорівневі завдання 

1. Повість "Дорогою ціною" М.Коцюбинського

А  починається прологом, а закінчується епілогом

Б   починається експозицією, а закінчується розв’язкою

В  починається епілогом, а закінчується прологом

Г  починається прологом, а закінчується розв’язкою

2.  Герої твору "Дорогою ціною" М.Коцюбинського зібралися  втікати

А  в Туреччину                       Б   на Дон

В   за Дніпро                         Г за Дунай, у Січ

 3.  Сюжет повісті "Дорогою ціною" носить характер

А історико-героїчний

Б пригодницько-романтичний

В фольклорно-автобіографічний

Г детективно-фантастичний

4.  Який центральний мотив у творі "Дорогою ціною" М.Коцюбинського

А  тяжке життя на чужині            Б   кохання Остапа і Соломії

В   помста Остапові з боку пана  Г   безправність простої людини перед владою

5.  Щоб її не впізнали під час погоні, Соломія

А   відрізала собі коси, одяглася в хлопця

Б   переодягнулася в циганку

В  прикинулася старенькою із ціпком

Г  видавала  себе за артистку мандрівного театру

6.  В якому місті   розгортаються події в  повісті "Шпага Славка Беркути" ?

А     Київ                  Б      Харків

В      Одеса               Г       Львів

7.  Найбільше позитивними якостями, рисами характеру, відношенням до батьків у повісті "Шпага Славка Беркути" наділений

А      Юлько Ващук                     Б       Славко Беркута

В      Лопух                                    Г      Стефко Вус

8. Уважно роздивіться ілюстрації до твору: напишіть назву твору, автора,  визначте тему та ідею;  дайте коротку характеристику головним героям.



 

    

                                 Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  

  

                                               01, 05  квітня  8 - А, Б.  

Тема: Ніна Бічуя. Повість "Шпага Славка Беркути".

                             Літературний диктант

  1. Який елемент одягу згадується під час опису хлопця, якого затримали й доставили в кімнату міліції?
  2. Кого малював юний піаніст Юлько Ващук?
  3. Хто, на думку В. Шекспіра, не любить і не розуміє музики?
  4. Де відбуваються події твору?
  5. Хто хвалився зйомками в кіно, показував балетні па, відкрив курси англійської мови ?
  6. Про що згадує малий Стефко Вус із приємністю і щемом?
  7. Хто дбав про Стефка і батька – п`яничку в місті?
  8. Як сам себе вилікував Славко Беркута?
  9. На що приходив дивитися в природничий музей Славко?
  10. Який вид спорту захопив хлопця?
  11. Хто з поблажливою або зневажливою гримасою дивився на світ?
  12. Ким працював тато Славка?
  13. Хто, на думку Славкового тата, був винен в аварії літака?
  14. Кого віднесли Славко і Стефко Ніні Григорівні?
  15. Що було зображено на малюнку, який висів на стіні Юлькової кімнати?
  16. Чому Настка Вус не могла робити уроки за столом?
  17. Що вразило і спантеличило Юлька в газеті?
  18. Чому Славко не зміг прийти на виставу « Лускунчик», в якій танцювала Лілі?
  19. Яке місце посів С. Беркута у змаганнях з фехтування?
  20. Що подарував Андрій Степанович Славкові на честь його 14-річчя?
  21. Чому Славко вступив у двобій із Юльком?
  22. Через яку провину влаштували товариський суд над Славком?
  23. Хто з учителів заступився за Беркуту?
  24. Кому Юлько зізнався, що це він назвався іменем Славка Беркути у відділку?

                            Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  01.04


                                                  25 березня       29 березня

Тема: Ніна Бічуя. Повість "Шпага Славка Беркути". Особливості композиції твору.

1. Подивіться відеоурок: Ніна Бічуя ."Шпага Славка Беркути".

     https://www.youtube.com/watch?v=47ZaUqQ6gOM























































































     Домашнє завдання:

.Зробіть конспект уроку;

. продовжіть композицію твору за поданим зразком.

                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 


                                          22 березня  8 - А      24 березня 8 - Б

Тема: Ніна Бічуя. Повість " Шпага Славка Беркути".

1. Подивіться відеоурок: "Шпага Славка Беркути": зміст, композиція, проблематика.

    https://www.youtube.com/watch?v=fFqIv0eZCys

2. Подивіться відео: "Шпага Славка Беркути"( аналіз та зміст скорочено)

https://www.youtube.com/watch?v=VYxCu5ID8CE

3. Подивіться буктрейлер до твору Ніни Бічуї  "Шпага Славка Беркути".

    https://www.youtube.com/watch?v=DG-5lLLIPNw

3. Законспектуйте ( стисло).













Головні герої повісті:

Ярослав Беркута,

Юлько Ващук,

Лілі Теслюк,

Стефко Вус та його сестра Настка,

тренер Андрій Степанович,

учителі: Антон Дмитрович, Надія Григорівна, Варвара Трохимівна, батьки Беркути, Ващука, батько Вуса.

Композиція “Шпага Славка Беркути”

Експозиція: Знайомство з учнями 7-Б. Пізнання ціни дружби.

Зав’язка: Конфлікт між Славком та Юльком.

Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі. Підготовка Славка до змагань.  Театральна вистава

Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.

Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…

Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії.

Сюжетні лінії “Шпага Славка Беркути”:

Життя кожного з чотирьох підлітків.

Дружба-протистояння Славка і Юлька.

Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко

Часопростір: Львів; зима

Проблематика “Шпага Славка Беркути”

Проблематика — особистість у сучасному світі; справжня дружба; самотність; чесність; взаємопідтримка; відповідальність; моральний вибір; батьки і діти; вплив оточення на виховання дитини.

Детально Ніна Бічуя у творі розкриває такі проблеми:

Формування характеру підлітка; вплив на його поведінку та світоглядні позиції сім’ї, школи, середовища тощо. Змужніння й дорослішання дитини як розширення її життєвого досвіду: поступової «належності до світу», де більша відповідальність, «де ніхто не має права легковажно, безвідповідально й нерозсудливо ставитися до життя», де суворіші закони та випробування.

Самореалізація дитини.

Стосунки ровесників (перше кохання й протистояння, суперництво друзів і самоствердження).

Діалог поколінь, батьків і дітей, їх стосунків. Морально-етичні проблеми (чесність, підлість, байдужість, безвідповідальність та ін.).

Як бачимо, це проблеми вічні, хоч вони і накладаються на реалії тієї чи іншої епохи. Ніна Бічуя в цьому тексті звела ці реалії до мінімуму. Тільки окремі деталі свідчать про те, що зображувані події розгортаються на тлі повоєнного життя радянської країни. Поза текстом залишаються диктовані режимом правління злободенні проблеми того часу, ідеологічна заангажованість. Винятком є хіба що сцена суду над дитиною, яка відбувається в умовах радянської школи. Авторка займає однозначну позицію в зображенні цього явища. Але хіба в наш час діти не стають свідками, а то й жертвами загального осуду, підступності ровесників, протистояння в шкільному колективі? На жаль, подібні явища мають місце в сучасному суспільному житті.

Домашнє завдання:

. Зробити  та вивчити конспект уроку;

. підготувати  образи головних героїв.

                      Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 22.03.


                                               18 березня

Тема: Ніна Бічуя. Повість "Шпага Славка Беркути".

1. Дочитати твір Н.Бічуї "Шпага Славка Беркути" ( підручник стор. 153- 161).

2.Виконати завдання № 4 - 6, стор. 162 (усно).












                                


                                  15 березня  8- А          17 березня  8 - Б

Тема: Ніна Бічуя. Повість "Шпага Славка Беркути".

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Ніни Бічуї, розкрити основну думку твору.

1. Ознайомитися з біографією Н. Бічуї ( підручник стор. 147), зробити конспект.



















































2. Написати паспорт твору.

3.Прочитати повість стор.147 - 153.

4.Скласти самостійно план.

                    Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 17.03.22.до 18.00.


                                                 25 лютого

Тема: Михайло Коцюбинський  "Дорогою ціною".

Мета: розвивати образне та критичне мислення учнів, уміння працювати з підручником, виділяти головне, робити власні висновки; усвідомити необхідність особистої свободи для гармонійного розвитку особистості.

1. Подивіться відеоурок : М. Коцюбинський "Дорогою ціною".

       https://www.youtube.com/watch?v=zfTCy8E12RQ

2. Подивіться відео: М. Коцюбинський  "Дорогою ціною" ( зміст скорочено)

     https://www.youtube.com/watch?v=Gd3kgpV3wR8










“Дорогою ціною” тестові завдання

                  Вступ

1. З якою сільськогосподарською худобою порівнюється неволя народу:

а) волом; б) туром; в) конем; г) биком.

2. Де «хоробріші, завзятіші, звили собі гніздо»?

а) В лісах; б) у степах; в) неподалік від Угорщини; г) в Туреччині.

3. Народ намагався боротися з панами якщо не зброєю, то:

а) сокирами; б) кіллями;  в) лопатами; г) ножами.

4. Боротьбу двох станів — панського і мужичого М. Коцюбинський називає:

а) жорстокою; б) хронічною; в) масовою; г) одвічною.

5. Чого не робилося панами з тими холопами, яких було спіймано за їх втечу?

а) Оддано в рекрути; б) заслано на Сибір;

в) катовано канчуками; г) вішано на центральній площі.

6. На півдні якої країни «стояло військо і заслоняло волю»?

а) Румунії; б) Росії; в) Бессарабії; г) Угорщини.


                 І частина

1. Як незадоволений пан за поведінку і прагнення Остапа до волі, називав кріпака:

а) скаженим; б) лихущим; в) підступним; г) гайдамакою.

2. За що Остап засуджує простий люд? Бо покріпачений народ:

а) не прагне отримати хоча б початкову освіту;

б) байдуже ставиться до власної долі;

в) виявив бажання потрапити на протилежний берег Дунаю;

г) не слідкує за власною зовнішністю.

3. Де відбувалося розтавання Остапа з коханою?

а) У хаті старого лірника; б) край лісу;

в) під вербами у ставка; г) біля панського колодязя.

4. Від чого застерігає Соломія коханого, коли той ось-ось вирушить у подорож?

а) Небезпечних вовків у лісі; б) розмовляти з будь-ким;

в) багато не пити холодної води; г) не йти селом.

5. Про що попросив Остап Соломію вирушаючи в дорогу?

а) Не забувати про нього; б) доглядати дідуся героя;

в) щоб вона писала йому листи; г) щоб та позичила йому трохи грошей.

6. Художні засоби, які використав автор твору, висловлюючись: «Невиразною чорною плямою лежало сонне село у видолинку»:

а) гіперболу, фразеологізм; б) метафору, порівняння;

в) епітет, метафору; г) порівняння, гіперболу

        Домашнє завдання: 

. Виконати тестові завдання;

. дочитати повість "Дорогою ціною", скласти план.

                        Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 


                                                18 лютого 

Тема:    Контрольна робота з теми: "Сучасна українська література. Творчість  І. Карпенка - Карого"Сто тисяч".

                                              Різнорівневі завдання

1. Хто із згаданих поетів є лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка:

1.Василь Герасим'юк

2. Іван Малкович

3. Анатолій Мойсієнко

4. Галина Кирпа




































































Достатній рівень

. Схарактеризуйте образ Герасима Калитки – головного героя п'єси І.Карпенка – Карого « Сто тисяч»

Високий рівень


Напишіть твір – мініатюру на тему:


.  «Бездуховність – прояв зла у житті людини» ( за твором І.Карпенка – Карого та власними спостереженнями).


                   Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  18.02.





                                        11 лютого     8 - А, Б.

Тема: І. Карпенко - Карий "Сто тисяч". Проблеми бездуховності людини, засліпленої прагненням наживи .

Мета: удосконалювати вміння розкривати проблематику твору, аналізувати образи літературних героїв, виокремити в них найважливіші позитивні риси характеру, з'ясувати роль негативних рис характеру в становленні особистості.

Чи можна вважати Герасима Калитку тільки негативним персонажем?

Чи зможе Герасим змінитися і повернути ті духовні цінності, які повинна мати людина?

1.  Мозковий штурм. «Що в імені твоїм?»

Що означає ім’я головного героя — Калитка ?

З грецької мови ім’я Герасим перекладається як «поважний». Дійсно, головний герой — поважний чоловік. За своєю енергетикою, люди з цим іменням добродушні, дотепні, ле мають чутливе самолюбство. Він досить працьовитий, завзято намагається досягти високого суспільного становища. Більше довіряє розуму, ніж почуттям. Може приховувати в компанії свої щирі почуття за врівноваженою іронічністю.

Напевне, мало знайдеться тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей, щоб задовольняти свої потреби і мати дещо на розваги. Однак, коли накопичення грошей, багатства стає самоціллю — це небезпечно. І в першу чергу для самої людини, адже жадоба, скнарість, заздрість руйнують людську душу, підточують її духовне і навіть фізичне здоров'я.

Таким чином, ми сьогодні аналізуємо важливі проблеми.

Втрата духовності — є втрата духу, душі. Такі люди перестають глибоко відчувати себе і світ. Вони не здатні щось творити. Основа їхнього життя — споживання. Бездуховна людина не здатна на справжню любов, віру. Вона практично не може віднайти щастя і свій шлях у житті. Це призводить часто до хвороб і депресій, а іноді й до самогубства. Ось чому потрібно удосконалювати духовне начало в собі.

Гроші, їхня цінність, історія, цікавинки.

Вираз «гра не варта свічок» прийшов до нас із промови картярів, які говорили так про дуже невеликий виграш, який не окупає вартості свічок, згорілих під час гри.

За старих часів вважали, що душа людини міститься в ямці на шиї між ключицями. У цьому місці на грудях був звичай зберігати гроші. Тому про вбогу людину говорять, що в неї «за душею нічого немає».

У Стародавній Греції існувала дрібна монета лепта. У євнгельській притчі бідна вдова жертвує на будівництво храму дві останні лепти. З притчі походить вираз «внести свою лепту».

У ХІІІ столітті грошовою одиницею на Русі була гривня, яка ділилася на 4 частини (рубля). Найважчий залишок злитку називали «довгим рублем». З цими словами пов’язано вираз про легкий заробіток — «гнатися за довгим рублем».

Святий Грааль. Це посудина, з якої Ісус та його апостоли пили вино в час Таємної вечері напередодні арешту і розп’яття Христа. Він турбує спокій шукачів скарбів багатьох поколінь.

Золото Маккени. Вважається, що скарби останнього ацтекського імператора Монтесуми, оцінювані в 10 мільярдів доларів, зариті біля гори Білої поряч із містом Кенаб в штаті Юта. Цей скарб не можуть знайти вже близько 450 років…

У Стародавній Греції на землі боржника кредитор встановлював табличку, яка означала, що в разі несплати боргу земля перейде у власність кредитора. Ця табличка називалася іпотека.

  2. Творче завдання .   

Ваше уявне інтерв’ю. Діалог восьмикласників з Герасимом Калиткою.

1. Як ви вважаєте, що таке гріх?

2. Що ви в людях найбільше цінуєте, а що не терпите?

3. Яка дівчина гідна вашого сина?

4. На що ви поміняли б споглядання сонця завтра?

5. Як ви проводите недільний день?

6. Як ви будете жити, коли придбаєте сто тисяч?

       (Відповіді записати письмово !)

   Домашнє завдання:

. Зробити конспект уроку;

. письмово дати відповіді на питання до головного героя.

             Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 14.02.


                               01 лютого  8-А      03 лютого  8-Б  

Тема: І.Карпенко - Карий "Сто тисяч".  Образ Герасима Калитки у комедії І. Карпенка-Карого "Сто тисяч".


Відношення Калитки до землі

.«Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки. Приобрітав би тебе без ліку».

.«Їдеш день — чия земля? Калитчина! Їдеш два — чия земля? Калитчина! Їдеш три — чия земля? Калитчина!.. Дихання спирає… а скотини, а овець розведу — земля під товаром буде стогнати!..»

.«Глянеш оком навколо — усе твоє; там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колосується жито… Легко по своїй власній землі ходить".

. «Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю»

.«Обікрали… ограбили… Пропала земля Смоквинова!.. Краще смерть, ніж такі потері!»

Відношення Калитки до грошей

.«Не треба мені ні доброго хліба, ні доброго борщу, бо чим краще спече, а смачніше зваре, тим більше робітники з’їдять… Мені треба невістку з приданим, з грішми».                                                                                 «Скотина гроші коштує»;

«Е куме, мабуть, і в тебе нечисті гроші, і в тебе душа вже не своя»;

«Гроші всьому голова»;

«А скільки Пузир дасть приданого за дочкою грішми?»;

«Тільки прийдеться платить, то я тебе живого облуплю»;

«Тільки ти давай за поросят Пузиреві так, щоб він не продав, дешево давай, на біса терять гроші: женишся на Пузирівні — сам наплодиш завідських свиней»;

«З грішми, сказано ж і чорт не брат".


   Домашнє завдання: 

. Опрацюйте образ головного героя , 

.складіть сенкан до слова Герасим Калитка.

 Тема (1 іменник)

Опис (2 прикметник) 

Дія (з дієслова)  

Ставлення (фраза)      

Перефразування сутності ( синонім до першого слова).

                                           

                                             28 січня  8 -А, Б.

Тема:  І. Карпенко - Карий "Сто тисяч". Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням наживи. Проблема влади грошей - наскрізна і "вічна" у світовому мистецтві.

Мета:  розкрити проблему влади грошей у творі; формувати навички аналізу драматичного твору, охарактеризувати дійових осіб п’єси; виховувати в учнів позитивні якості людини.

                                Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч» 

                                               Тестування

1. За національністю Невідомий: а) українець; б) таджик; в) єврей; г) німець.

2. За соціальним станом Герасим Калитка:

а) багатий селянин; б) міщанин; в)боярин; г) дрібний чиновник.

3. Скільки десятин землі мав Г. Калитка: а) п’ятдесят; б) двісті; в) сто; г)

п’ятсот.

4. За фальшиві гроші Герасим хоче викупити землі:

а) Пузиря; б) Смоквинова; в) Чобота; г) найбагатшого купця.

5. «Упустить землю Смоквинова… все одно що»: а) кинутися одягненим у воду;

б) залишитися голодним; в) пошитися у дурні; г) посиротить свою землю на віки вічні.

6. «Товар» в кожаних мішках, як зазначав Невідомий, на Україну потрапляє з:

а) Берліна; б) Парижа; в) Лондона; г) Москви.

7. Щоб Калитка позичив грошей, Сава написав запродажню:

а ) на коней; б ) на хату; в ) на волів; г) на землю.

8. Яку суму Калитка пообіцяв Савці за допомогу в афері з грошима?

а ) 5 тисяч; б) 7 тисяч; в ) 10 тисяч; в ) 20 тисяч.

9. Що побажав Невідомий Калитці, домовившись про наступну зустріч на

вокзалі? а) Бути завжди здоровим і щасливим; б) стати мільйонером;

в) купатися в червінцях; г) скупити всі землі.

10. За що Герасим дорікав Климу зранку? Клим:

а) проспав; б) не нагодував увечері худобу;

в) уже зранку їсть хліб, який взяв без дозволу; г) не накосив коням трави.

11. Копач назвав робітників Герасима:

а) сараною; б) прожорами; в) товстунами; г) худобою.

12. Копачеві наснилося, що він викопав гроші й приїхав до:

а) Києва; б) Парижа; в) Лондона; г) Нью-Йорка.

13. Хто з героїв п’єси постійно полюбляв повторювати: «Опит — велике діло»?

а) Параска; б) Копач; в) Герасим; г) Савка.

14. «Блажен чоловік, іже скоти милує»,— так висловився Герасим, коли:

а) Копач просив у нього коней, щоб поїхати до Пузиря;

б) дізнався про зневажливе ставлення Жолудя до своєї худоби;

в) Параска звернулася до нього з проханням дати їй коней, щоб з’їздити до церкви;

г) бачив, як Клим годує худобу.

15. Герасим порівнював Параску з:

а) пишною квіткою; б) конякою; в) бджолою; г) соловейком.

16. З якою метою Копач збирався їхати з Романом до Пузиря?

а) Позичити гроші; б) купити поросят; в) на полювання;

г) роздивитися і, може, засватати якусь з його дочок.

17. Як Пузир зустрів Романа?

а) З хлібом-сіллю; б) запросив у хату до столу;

в) виявив незадоволення до хлопця; г) попросив його почекати у фургоні.

18. Хто був у Пузиря в гостях, коли Роман з Бонавентурою приїхали до нього?

а) Церковний служитель; б) уїзний суддя; в) головний казначей; г) офіцери.

19.З якою домашньою худобою порівняв Герасим родину Пузиря?

а) Свинями; б) конями; в) волами; г) биками.

20. Порода свиней, яка була в Пузиря:

а) ландраси; б) завідські; в) німецькі; г) англійські.

21. На низинці Копач пропонує Герасиму:

а) посадити садок; б) збудувати ферму; в) викопати колодязь; г) зробити власний

ставок.

22. Скільки Смоквинов, за словами Гершка, позичав на «улучшенія хазяйства»

грошей? а) Мільйон; б) три тисячі; в) п’ять тисяч; г) мільярд.

23. Де Савка не користувався фальшивими грошима?

а) У трактирі; б) лавці; в) казначействі; г) банку.

24. Обдурений Герасим в розпачі повісився. Його врятував Бонавентура. Це є

а ) кульмінацією; б ) розв’язкою; в ) розвитком дії; г)експозицією.



    2.  Карпенко-Карий “Сто тисяч” аналіз твору (паспорт)

У комедії “Сто тисяч” І. Карпенко-Карий висміює хазяїв, для яких багатство стало метою всього життя, а не засобом для існування. Такі люди ладні продати все на світі, навіть щастя власних дітей, аби тільки збільшувати маєтки. Ганяючись за прибутками, Герасим Калитка стає жертвою шахраїв, що грають на його жадобі та отримують від цього великий визиск.

Автор — І. Карпенко-Карий (Тобілевич).

Рік написання – 1889

Літературний рід — драма.

Жанр твору: комедія.

Тема “Сто тисяч”: зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в 80–90 роках XIX століття.

Ідея “Сто тисяч”: викриття й засудження в образі Герасима Калитки хижацтва, жорстокості, ненаситної жадоби до наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу грошей на вихідців із народу (Бонавентура, Савка).

Основна думка: автор бичує сатирою страшною всіх і сміхом крізь сльози сміється над пороками і змушує людей, мимо їх волі, соромитись своїх лихих учинків. «Буде здоров’я, будуть і гроші…»

3. Проблематика “Сто тисяч” 

. батьки і діти;

. прагнення збагатитися заради задоволення власних потреб;

. бідність і багатство;

. добро і зло;

. моральність і аморальність.

     Домашнє завдання:

.Зробіть конспект уроку (напишіть паспорт твору, проблеми, порушені у творі);

. напишіть  образ головного героя (письмово) -8 -А до 31.01.22;  8-Б до 02.02.22 р.

. виконайте тестування  (відповіді  надіслати  28.01.22. 8 -А, Б).

                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com    28.01.22. (для 8-А,Б)



                                   25 січня  8-А              27 січня 8-Б

Тема: Іван Карпенко- Карий. Трагікомедія "Сто тисяч".

Мета: розпочати ідейно-художній аналіз твору « Сто тисяч»; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення, формувати кругозір; виховувати почуття пошани до письменницької та театральної діяльності митця; засудження бездуховності як прояву зла в житті людини.

1. Подивіться відеоурок: Карпенко -Карий "Сто тисяч".

   https://www.youtube.com/watch?v=DxX3hewXCNI

2. Подивіться фільм "Сто тисяч".

  https://www.youtube.com/watch?v=FGoFTegkW3s

3. Прочитайте твір І. Карпенка - Карого "Сто тисяч" стор. 98 - 113.

Домашнє завдання: 

. Прочитати твір "Сто тисяч", скласти план.

        Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 27.01.22.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ОБЕРЕЖНО, КОРОНАВІРУС !