9 - А українська мова 2022 р.

                                                 21 березня 

Тема: Розділові знаки  в безсполучниковому реченні: двокрапка.

Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення, доповнення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки в безсполучникових складних реченнях; 

1. Подитвіть відеоурок: Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.

     https://www.youtube.com/watch?v=bzMEsvFzFAg

    https://www.youtube.com/watch?v=O3tiInbnkPo













Домашнє завдання: .

. Вивчити правила ( параграф № 27, стор. 172 ) ; 

. Запишіть  і згрупуйте речення за їх  смисловими зв'язками: а) причина; б) пояснення; в) доповнення. Розставте розділові знаки.

 1. І диво дивне сталося із ним совість заговорила. 2.  А вас попросив би я зразки ліпити  ви чоловік тямущий. 3. В осінній час сім погод у нас  сіє віє  туманіє шумить мете гуде і зверху йде.  4. Я чув легенду  Прометей добув огонь для всіх людей.  5. Умовк кобзар сумуючи щось руки не грають.  6. В час гарячий полудневий виглядаю у віконце  ясне море  ясні хмарки ясне небо ясне сонце.

                           Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 21.03.


                                                 18 березня

Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: кома, крапка з комою.

Мета: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, навчати правильно ста-вити кому або крапку з комою в БСР, обґрунтовувати постановку цих розділових знаків; розвивати пунктуаційну грамотність.

1. Подивіться відеоурок: Кома, крапка з комою в безсполучниковому складному реченні.

https://www.youtube.com/watch?v=96Hhuf2xM_g

2. Опрацюйте матеріал підручника стор.167 ( вивчіть правила).














3.Виконайте вправу№ 295 (усно) стор. 168.

Домашнє завдання:

. Вивчити правила ( стор. 167).

. Розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи.

. Врожайне літо завжди наливає хлібороба добрим спокоєм і певністю  так наливає воно колос добрим зерном. 

. Данило прискорив ходу  його кроки почула невідома  сторожко обернулась, торкаючись станом колосків

. Сонце сідає в пурпурові хвилі дібров  долини дихнули туманом  засміялися сині дороги  кличучи людей у село.

 . Прикипівши до коня Варивон у захваті розсікав струмені терпкого весняного вітру  ніжними зеленими полями заколивалася розмивчаста жива  як вода тінь  наздоганяючи й не можучи наздогнати вершника

 . Розгніваний Дніпро клекотів  між крутих берегів високо піднімалися сиві хвилі.

 . Стоїть явір над водою  на воду схилився  сидить козак у неволі тяжко зажурився.

                                Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 18.03.


                                                  14.03.22.

Тема: Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Мета: дати учням загальні уявлення про безсполучникове складне речення, вчити знаходити безсполучникове складне речення у тексті, визначати його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;

1. Подивіться відеоурок: Безсполучникове складне речення.

https://www.youtube.com/watch?v=_cm07Wijhi8










       Домашнє завдання: 

 . Опрацювати  теоретичний матеріал параграфа № 25, стор. 163 - 165.

. Виконати вправу № 288, стор. 164.

                    Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 14.03.22.


                                                 21 лютого

Тема: Контрольна робота з теми "Складнопідрядні речення".

  Завдання мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише  ОДИН  ПРАВИЛЬНИЙ.  Потрібно  вибрати  правильний варіант відповіді.


  Прочитати  текст  і виконати  завдання 7–12.


   1. Ярослав  Мудрий  був  першим  князем,  який  не  прагнув походів  та  завоювань.  2.  Він  удовольнився  тим,  що  зміцнив кордони  своєі  держави,  захистив  її  від  ворогів.  3.  Ярослав здійснив революцію в гуманітарній сфері. 4. Він збудував у Києві й  Новгороді  соборні  храми  в  ім’я  Святої  Софії,  які  збереглися до  наших  днів.  5.  Князеві  Ярославу  приписують  також  перше зведення  писаних  давньоруських  законів,  що  не  поступається европейським  аналогам  тієї  епохи.  6.  Ярослав  був  справжнім провідником  просвітництва  в  державі.  7.  Бібліотека  Ярослава Мудрого,  яку  досі  так  і  не  знайдено,  славилася  у  всій  Європі. 8. Варто відзначити, що Ярослав був людиною всебічно освіченою,
на відміну від батька. 9. Смерть князя стала тим рубежем за яким, Русь  поховала,  на  думку  багатьох  учених,  свою  могутність і  добробут.  10. Ми  по  праву  можемо  пишатися  цим  державним діячем,  адже  його  досягнення  залишили  вікопомний  слід в українській  історіі  (За С. Махуном).

 

1. Засіб зв’язку виступає сполучником у складнопідрядному реченні.
 А Виявляється, що слово «мрія» виникло в пошевченківську добу (І. Вихованець).
 Б Уся наша планета оповита невидимими шляхами, що ними мандрують слова (А. Коваль).
 В Через хвилину Стах знав, що везуть не якесь зерно, а тільки ячмінь (М. Стельмах).
 Г Установлено, що мовець активно використовує близько 3000 слів упродовж дня (І. Вихованець).
2. Сполучне слово в складнопідрядному реченні: "Данилові аж запахло свіжим борошном, першим разовим хлібом, який старі хлібороби не крають ножем, а побожно розламують руками (М. Стельмах)" - виконує синтаксичну роль.
 А Підмета.
 Б Додатка.
 В Означення.
 Г Обставини.
3. Підрядна частина стоїть після головної в складнопідрядному реченні.
 А Хто знання має, той і мур зламає.
 Б Добре того вчити, хто хоче все знати.
 В Хто вчиться змолоду, не знає під старість голоду (Нар. творчість).
 Г Хто п’є зілля джинджури, той забуде дорогу до лікаря (Ф. Мамчур).
4. До складнопідрядного з підрядним з’ясувальним належить речення.
 А Неподалік од татарського броду, де навшпиньки спинався долинковий туманець, окреслилася постать людини.
 Б Семен рукою розгладив недовірливі зморшки на чолі, хоча й позаздрив спокійним снам батька.
 В Так дівчині хотілося, щоб ніхто не побачив її.
 Г Ярослав руками перебирав стебла пшениці, у яку вже ввійшла золотінь (З тв. М. Стельмаха).
5. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.
 А На хвилину зупинялися, щоб дати коням відпочити.
 Б Хлопці держалися разом і, йдучи, розглядалися по сторонах, щоб добре затямити дорогу.
 В Дозорці дали знак, щоб веслярі рух весел припинили (З тв. А. Чайковського).
 Г Повільно, обережно ступаю по чорноземові батькового городу, щоб йому боляче не було (О. Аврамчук).
6. Потребує редагування складнопідрядне речення.
 А У степу стояла висока трава, так що коней закривала зовсім.
 Б Це місце треба було перейти непомітно, тому що воно було яскраво освітлене.
 В У степу почало стихати, поки не почувся десь далекий голос гупала.
 Г Того зовсім не треба було, так як можна було зробити це потім (З тв. А. Чайковського).
7. Підрядна частина стоїть у середині головної складнопідрядного речення.
 А Першого.
 Б Другого.
 В Сьомого.
 Г Десятого.
8. Сполучне слово виконує синтаксичну роль додатка в складнопідрядному реченні.
 А Першому.
 Б Другому.
 В Четвертому.
 Г П’ятому.
9. До складнопідрядного з підрядним з’ясувальним належить речення.
 А Четверте.
 Б П’яте.
 В Восьме.
 Г Десяте.
10. До складнопідрядного з підрядним обставинним причини належить речення.
 А Четверте.
 Б П’яте.
 В Восьме.
 Г Десяте.
11. Складнопідрядних речень з підрядними означальними вжито в тексті.
 А Три.
 Б Чотири.
 В П’ять.
 Г Шість.
12. Пунктуаційну помилку допущено в складнопідрядному реченні.
 А Другому.
 Б Сьомому.
 В Дев’ятому.
 Г Десятому

                      Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 21.02.  до 14.00.



                                                   18 лютого

Тема: Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами.

Мета: дати поняття про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; формувати вміння й навички учнів розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми.

1. Подивіться відеоурок: СПР з кількома підрядними частинами

https://www.youtube.com/watch?v=6jXzZmD2VNs






































































2. Опрацюйте матеріал підручника параграф № 24, стор. 154. 

3.Виконайте вправу № 274, стор. 155 з граматичним завданням.

                       Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 18.02.


                                                  14 лютого

Тема: Види складнопідрядних речень. Самостійна робота.

  1.  У якому рядку є складнопідрядне речення?
     Осінь на околиці рве пожовкле листя, і дощами колеться, і вітрами злиться.
     Все, що видається випадковим і позбавленим змісту, насправді підлягає необхідності й доцільності.
     Скільки ніс я для тебе тривог і тепла, але ти, як весна, стороною пройшла.
     Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину.
     Ще сонячні промені сплять - досвітні огні вже горять.


  2.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним означальним?
     Мудрого не зламає лихо і не зіпсує нещастя.
     Питають сосни, де я мешкаю.
     Слово, мовлене часто, викликає спротив залежно від того, хто, як і коли мовить.
     Я до тебе прийшов із захопленням сина од степів, де Славута легенди снує.
     Ідесь далеко дзвонять їхні кроки, і крешуть іскри із камінних плит.


  3.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним?
     Професор запевняє, що цей твір не належить перу письменника Ринальдо Ринальдіні.
     Коли б можна почати жити заново, то я б вивчив щонайменше три мови.
     Люблю я ті часи, як сонце вже встає.
     Бубнявіють думки, проростають словами.
     І припала ж така година, дуже радісна й трохи сумна: у Миколи були іменини.


  4.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним часу?
     Послухавши, господар повертався в хату.
     Тоді, майже двадцять літ тому, все здавалося можливим.
     За якусь мить на березі з'явилася гриваста кінська голова.
     Не знаю я, що буде після нас.
     Кожного разу мати пекла пасики й перепічки, як наставав Великдень.


  5.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним місця?
     Цей різець вловив і висвіт материнської душі, який не згасає.
     За селом, навпроти млина, росли старі верби.
     Де воля родиться, там загиба зневіра.
     Тижні минали, як Михайло покинув свою землю.
     Заснув він, коли вже зовсім розвиднілося.


  6.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним порівняльним?
     Сікач, незважаючи на свою чималу вагу, дуже прудко бігає.
     Щось так владно кликало мене туди, де гори ввечері палали.
     І та рідна країна розстелилась перед ними, наче лежав красний, у веселі цвіти тканий килим.
     Як наймення твоє, світлочолий юначе?
     Якби-то далися орлинії крила, за синім би небом милого знайшла.


  7.  У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним способу дії?
     Те, що почав він своє життя поразкою, не давало йому спокою.
     Десь об груди землі розбиваються лебеді, щоб училися вірності люди у них.
     Людині треба, щоб її робота залишилася після неї самої жити.
     Де в світі є мова така чарівлива, щоб справжнєє щастя могла розказать?
     Люблю тебе, як не любив я так іще раніш.


  8.  Визначте вид підрядної частини складного речення: Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі.
     з'ясувальна
     означальна
     способу дії
     порівняльна
     часу


  9.  Визначте вид підрядної частини складного речення: Та не злічить віків, що встигли вже пройти.
     з'ясувальна
     означальна
     способу дії
     часу
     місця


  10.  Визначте вид підрядної частини складного речення:Чи знаєш ти, коли прийде весна?
     з'ясувальна
     означальна
     порівняльна
     часу
     місця


  11.  У якому реченні що виступає сполучним словом?
     Я син землі, що родить хліб і мрію.
     Бідна княгиня аж тремтить уся, що та билина од вітру.
     Столітні липи обабіч дороги затінюють її так, що дівчина ступає дорогою, неначе зеленим тунелем.
     Гадаю, що Ви так само не забули тої дати, Вельмишановна.
     На душі так радісно, що хочеться співати.


  12.  Визначте, зі скількох частин складається речення: І знали ми, що там далеко десь у світі, який ми кинули для праці, поту й пут, за нами сльози ллють мами, жінки і діти, що наші недруги, сварливі і сердиті, і нас, і намір наш, і діло те кленуть (І.Франко).
     однієї
     двох
     трьох
     чотирьох

                   Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com 14.02


                                                      7 лютого

 Тема: Складнопідрядні речення з підрядними наслідковими.

Мета:  дати поняття про складнопідрядні речення з  підрядним допустовим; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, робити синтаксичний розбір таких речень; 

1. Подивіться відеоурок: СПР з підрядними наслідковими

    https://www.youtube.com/watch?v=5Pa7QqteJg0

    https://www.youtube.com/watch?v=JJcR9z5V7d4

2. Опрацюйте теоретичний матеріал параграфа № 23, стор. 150.

3. Виконайте вправу № 268. стор. 151.

   Домашнє завдання: 

. Вивчити правила параграф № 23;

. виконати вправу  № 270, стор. 153.

                          Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com   до 10.02.


                                              28 січня 2022 р.

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними причини і мети

Мета: познайомити учнів із складнопідрядними реченнями причини, мети та умови, формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень.

 1. Подивіться відеоурок: Складнопідрядні речення з підрядними причини і мети.

https://www.youtube.com/watch?v=S6HRGUbSMbg

2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника стор. 144, 147 параграф 22.

3. Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки, підкресліть граматичні основи й визначіть вид складного речення.

. А ранок наливає в прозору чашу що країв не має рожевого вина.

. А де нема любові і страждання там не живе  не б'ється і життя.

. Очерет шумів так що заглушав навіть думки.

. Сьогодні сонце не зійшло  бо хмари геть усе заполонили.

. Щоб уволю всього мати слід багато працювати.

. Я собою заступлю тривоги щоб у дім твій не знайшли доріг.

4. Зробити синтаксичний розбір складного речення  ( визначити головні та другорядні члени речення, визначити частини мови,  намалювати схему, поставити розділові знаки).

Кажуть навіть дерева і рослини відчувають руку люблячу і добре ростуть коли посаджені такою рукою.

     Домашнє завдання:

. Вивчити правила параграф 22, стор.144,147;

. Виконати  врпаву № 253 з граматичним завданням.

            Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com  до 30.01.22.






Комментариев нет:

Отправить комментарий

ОБЕРЕЖНО, КОРОНАВІРУС !