16 травня
Мета:узагальнити й систематизувати знання учнів про мовні аспекти вивчення речення.
1. Подивися відеоурок: Мовні аспекти вивчення речення ( граматична основа).
https://www.youtube.com/watch?v=aTiNl35JAGc
2. Подивися відеоурок: Мовні аспекти вивчення речення ( порядок слів у реченні).
https://www.youtube.com/watch?v=RhwE-f-cdPY
3. Робота з підручником ( параграф № 33, стор. 211 ).
4. Виконати вправу № 360, стор. 211.
Домашнє завдання:
. Опрацювати матеріал уроку, повторити правила;
. виконати вправу № 362, стор. 211 - 212.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
09 травня
Тема. Розвиток мовлення. Тези прочитаної науково-пізнавальної статті.
Мета:формувати в учнів поняття про тези як один із видів самостійної роботи з літературою; ознайомити з видами тез та вимогами до їх складання.
1. Переглянь відео: Поширені форми запису прочитаного. План, тези, тематичні виписки.
https://www.youtube.com/watch?v=i9IAjMbZBtQ
2. Робота з підручником ( стор. 196 - 200 )
Домашнє завдання:
. Виконати вправу № 347, стор. 196.
02 травня
Тема: Текст, його основні ознаки. Будова тексту
1. Переглянь відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=IfFvzQpUjlU&t=307s
2. Виконай завдання.
На заході днів вона засяє нестерпучим блиском. Молодість, як дивовижний рубін, мусить горіти на серці. І погасне. Бо другої молодості немає у світі. Життя є молодість, труд і любов. Усе життя людина лише шліфує грані своєї молодості. У радісній знемозі він пахтить, як дорога. Він є вірним другом. Він не зраджує. Труд, як материнська рука, веде нас по стежці. Вона знає такі таємниці, що від них розривається серце, як стигла слива, надвоє. Скільки людей співало їй! Відчуваю її, як дорогу, теплу долоню на голові. Вона перебирає моє волосся, лоскоче мене за вухом, ніби я якесь мале. Любов. А вона, пишна, сходить, сонцем іде на небо, світить, б’є в очі, як у глибокий колодязь пустелі. І молодість дзвенить. Вона — щось таке, що підносить людину вгору, і завмирає в неї дух (За Ю. Яновським).
Домашнє завдання:
. Добери заголовок до змодельованого висловлювання. Визнач тему й основну думку, запиши у зошиті.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
25 квітня
Тема: Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку.
Мета: поглибити знання про складне речення, ознайомитися з особливостями складного речення з сполучниковим (сурядним та підрядним) і безсполучниковим зв'язком, формувати вміння і навички правильно визначати структуру складних речень з різними видами зв'язку і правильно ставити розділові знаки.
1. Подивись відеоуроки: Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку.
https://www.youtube.com/watch?v=8Wl_yHRrqXE
https://www.youtube.com/watch?v=td82d8ZtLQo
2. Робота з підручником ( параграф № 29, стор. 179 ).
- Виконай письмово вправу № 321.
Домашнє завдання:
. Вивчи правила на сторінці підручника 179.
. виконай вправу № 331, стор. 185.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
18 квітня
Тема: Розділові наки в безсполучниковому складному реченні: тире.
Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення, навчати правильно ставити тире в БСР, обґрунтовувати постановку цього розділового знака; розвивати пунктуаційну грамотність.
1. Подивися відеоурок: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: тире.
https://www.youtube.com/watch?v=OUkZMpL44eM
2. Опрацювати теоретичний матеріал за підручником ( параграф 28. стор. 174 ).
04 квітня 11 квітня
Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: двокрапка.
Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення, навчати правильно ставити двокрапку в БСР, обґрунтовувати постановку цього розділового знака; розвивати пунктуаційну грамотність.
1. Подивися відеоурок: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.
https://www.youtube.com/watch?v=PA_wKkYWJ50
Записати в зошит...
Домашнє завдання:
. вивчити правила ( параграф 27, стор. 172;
. виконати вправу № 304. стор. 172, вправу № 307, стор. 173.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
21 березня
Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: кома, крапка з комою.
Мета: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, навчати правильно ставити кому або крапку з комою в БСР, обґрунтовувати постановку цих розділових знаків; розвивати пунктуаційну грамотність.
1. Подивіться відеоурок: Кома, крапка з комою в безсполучниковому складному реченні.
https://www.youtube.com/watch?v=96Hhuf2xM_g
2. Опрацюйте матеріал підручника стор.167 параграф № 26.( вивчити правила).
Домашнє завдання:
. Вивчити правила ( стор. 167).
. виконати вправу № 295. стор. 168.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
14.03.22.
Тема: Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Мета: дати учням загальні уявлення про безсполучникове складне речення, вчити знаходити безсполучникове складне речення у тексті, визначати його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;
1. Подивіться відеоурок: Безсполучникове складне речення.
https://www.youtube.com/watch?v=_cm07Wijhi8
Домашнє завдання:
. Опрацювати теоретичний матеріал параграфа № 25, стор. 163 - 165.
. Виконати вправу № 288, стор. 164.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com до 21.03.
21 лютого
Тема: Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами.
Мета: дати поняття про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; формувати вміння й навички учнів розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми.
1. Подивіться відеоурок: СПР з кількома підрядними частинами
https://www.youtube.com/watch?v=6jXzZmD2VNs
2. Опрацюйте матеріал підручника параграф № 24, стор. 154.
3.Виконайте вправу № 274, стор. 155 з граматичним завданням.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
14 лютого
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними наслідковими
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними наслідковими ; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, робити синтаксичний розбір таких речень.
1. Подивись відеоурок : СПР з підрядними наслідковими
https://www.youtube.com/watch?v=B8iYJNT6aow
Складнопідрядні речення з підрядними наслідковими — це такі конструкції, у яких підрядна частина означає результат дії в головній частині або наслідок, що випливає зі змісту головної частини.
Приклад: Молоді чорняві скрипалі позакидали назад голови, так що на них ледве держались шапки (І. Нечуй-Левицький).
2. Опрацювати матеріал підручника стор. 150, параграф № 23.
3. Виконати вправу № 267, стор. 151.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила стор. 150, параграф № 23;
. виконати вправу № 270. стор. 153.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
7 лютого
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними причини і мети
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними причини і мети ; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, робити синтаксичний розбір таких речень.
1. Подивись відеоурок: СПР з підрядними причини і мети.
https://www.youtube.com/watch?v=S6HRGUbSMbg
2. Опрацювати матеріал підручника стор. 144, параграф № 22.
3. Виконати вправу № 253 ( 1- 4 р.), стор. 145.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила параграф № 22, стор. 144.
. виконати вправу № 260. стор. 148.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
31 лютого
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними допустовими
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними допустовими ; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, робити синтаксичний розбір таких речень.
1. Подивись відеоурок: СПР з підрядними допустовими.
https://www.youtube.com/watch?v=5Pa7QqteJg0
Складнопідрядним реченням з підрядним допустовим називається таке складне речення, у якому підрядна частина виражає твердження, всупереч якому дія головної частини все ж відбувається.
1. Хоч земля вся укрита снігами, моє серце в цвіту (В. Сосюра).
2. Опрацювати матеріал підручника стор. 128, параграф № 19.
3. Виконати вправу 217, стор. 129.
Домашнє завдання:
. Вивчити правила стор. 128, параграф № 19;
. виконати вправу № 219 з граматичним завданням.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
24 січня
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними умови
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними умови; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, робити синтаксичний розбір таких речень.
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника : Складнопідрядні речення з підрядними умови ( стор. 124, параграф 18.).
Складнопідрядним реченням з підрядним умови називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на умову, за якої можливе те, про що йдеться в головній частині.
2. Подивись відеоурок :Складнопідрядні речення з підрядними умови.
https://www.youtube.com/watch?v=_Vc3n1eiWkk
3. Виконати вправу № 207, стор. 124.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила стор. 124, параграф 18;
2. виконати вправу № 214, стор. 127 з граматичним завданням.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
17 січня
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними місця і часу.
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну;
1. Подивись відеоурок: Складнопідрядні речення з підрядними місця і часу.
https://www.youtube.com/watch?v=usrsRocMAxg
2. Виконай вправу № 185, стор. 111.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила стор. 111, параграф 17.
2. виконати вправу № 189, стор.113 з граматичним завданням.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
10 січня
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними.
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними., формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну;
1. Подивись відеоурок: Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними.
https://www.youtube.com/watch?v=2fXKIYfSb_g
2. Виконай вправу № 175, стор. 108.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правиластор. 107 -108, параграф 16.
2.виконати вправу № 182, стор. 110.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
20 грудня
Тема: Узагальнення вивчегного .
Контрольна робота
1. Складносурядним є речення :
А В озерах ніжилось латаття, хитали ряску карасі.
Б Я стою і дивлюсь, і жалю ні за чим вже не маю.
В Лиш соняхи стояли, наче люди, і зі своїх долонь поїли літом.
Г Минула ніч, і сонце білогриве несе на тросі огненному день
2. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення У свої права вступав вечір... вибрати
А і забирав із собою тепло дня.
Б але холодніше не ставало.
В бо сонце вже натомилося.
Г кидаючи тінь навкруги.
3. Частини речення Примарно тихо прочинились двері, і хтось нечутно перейшов поріг виражають
А зіставлення Б протиставлення В одночасність подій Г послідовність подій
4. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А За твоєю тінню ранок простягає руки і у вирій відлітає синій птах.
Б Знов напливають тумани і знову дощить і дощить.
В Розмова тече і в грубці потріскують дрова.
Г Ще мить і сльози затоплять світ
5. Установіть відповідність.
Розділовий знак Приклад уживання (на місці крапок)
1 тире 2 кома А Дмухнув вітер понад ставом ...і сліду не стало.
Б Під вечір стихли голоси ... і на небі засяяли зірки.
В Бігла музична струнка олениця ... і птаха музична кудись летіла.
6. Складнопідрядним є речення
А Чи добру пам'ять людям залишив, чи з осудом подумають про тебе?
Б Ти прийшла і пішла, та ще довго тремтіла золота твоя тінь на моєму житті.
В Коли над тобою схиляються вербові струни, ти чуєш мелодію вітру — високу, мов ніч.
Г Стекло по ринвах сонце і дощі, і у саду дерева вже без страху вдягають позолочені плащі.
7. Складнопідрядним із підрядною з'ясувальною частиною є речення
А Я намагаюсь вигадати осінь, якої не було на мапах і в книжках.
Б Відтоді як розпочалася зима, ще жодного разу не випав сніг.
В Я для тої, що прийде надвечір, нагинаю, ломлю бузок.
Г Думав я, що в кожнім серці є сьогодні, вчора й завтра.
8. Установіть відповідність.
Схема
1 ( ), [ ]. 2 [ ], ( ). 3 [ ,( ), ]. 4 [ ], ( ), ( ).
А Рік був досить мирний, дарма що високосний.
Б Якщо тобі сумно, значить ти маєш про кого згадати.
В Дитина, яку виховують з любов'ю, виростає здоровою й доброю.
Г Здається, що то було так давно, коли в руках тримаю цей альбом.
Д Як тільки починає світати, я прокидаюся, щоб побачити красу вранішнього сонця.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
13 грудня
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Мета: поглибити знання про складнопідрядне речення, ознайомити їх з підрядними означальними; вчити практично застосовувати такі речення у мовленні.
1. Подивись відеоурок: Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
https://www.youtube.com/watch?v=2fXKIYfSb_g
https://www.youtube.com/watch?v=r-T2zio1Tmw
2. Вивчи правила параграф №15, стор. 103.
3. Виконай вправу № 165, стор. 103.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила параграф № 15;
2. Виконати впрпаву 166, стор. 105 - 106.
. Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
06 грудня
Українська мова
Тема: Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами.
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості побудови складного речення; ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень: підрядними з'ясувальними, означальними та обставинними; удосконалювати вміння визначати види складнопідрядних речень, визначати в них головну і підрядну частини.
1. Подивись відеоурок: Складнопідрядні речення з підрядними означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами.
https://www.youtube.com/watch?v=2fXKIYfSb_g
Завдання. Запиши речення, зроби синтаксичний розбір усіх речень, визнач, яким членом речення виступає виділене слово. У других реченнях визнач головну і підрядну частину, від головної до підрядної постав питання. Зроби висновок, що спільного є у визначенні виду другорядних членів речення і виду підрядного речення.
1. Серед великої тиші чули тільки поскрипування морозу.
.Серед великої тиші чулось тільки, як поскрипував мороз.
2. .Стояла така морозна тиша.
.Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям.
3..Зимового ранку на небі тремтіли ще досвітні зорі.
.На небі тремтіли ще досвітні зорі, коли зимовий ранок засівав уже над землею срібним снігом.
Висновки :
Додаток з'ясовує предмет, а тому і речення будуть називатися з'ясувальними. [ ] , ( як )
Означення характеризує предмет, вказує на його ознаки, а тому і речення буде називатися означальним. [ ] , ( що )
Обставина виражає характеристику дії, стану чи ознаки, ступінь їхнього виявлення, умови, за яких відбувається дія, і відповідно підрядне речення буде називатись обставинним. [ ] , ( коли ).
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила параграф 14, стор. 100;
2. виконати вправу 160, стор. 100.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
29 листопада
Українська мова
Тема: Складнопідряне речення, його будова й засоби зв'язку в ньому.
Мета: дати учням наукове поняття про складнопідрядне речення (СПР), з'ясувати відмінності між сполучниками і сполучними словами, розвивати вміння знаходити СПР у тексті, визначати головну і підрядну частини.
1. Подивись відеоурок : Складнопідрядне речення (СПР), його будова. Головне й підрядне речення.
https://www.youtube.com/watch?v=xwDIsFFNVaY
Складнопідрядним називається таке складне речення, у якому одне просте речення за змістом і граматично залежить від іншого та з'єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова (Де господар добре робить, там і поле буйно родить ).
Складнопідрядне речення складається з головного речення й одного або кількох підрядних, що пояснюють головне в цілому або один із його членів. Від головного речення до підрядного можна поставити питання (Коли вийшли за село (коли?), зійшло сонце ). Підрядне речення може стояти перед головним, після нього і в середині нього. Однак тільки після головного речення стоїть підрядне, якщо воно вказує на наслідок або відноситься до певного члена в головному речення. У вимові підрядне речення і головне розмежовуються паузою. Засобом зв'язку підрядного речення з головним виступають підрядні сполучники та сполучні слова. На відміну від складносурядних речень, у складнопідрядних сполучники і сполучні слова належать до підрядної частини речення.
Підрядні сполучники не бувають членами речення. За будовою вони поділяються на прості (що, як, щоб, якщо, якби, хоч, ніж, мов, чи) і складені (через те що, тому що, у зв'язку з тим що, незважаючи на те що).
2. Виконай вправу № 140, стор. 89.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила параграф 13;
2. виконати вправу № 143, стор. 91.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
22 листопада
Тема: Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Розділові знаки у складносурядному реченні.
Мета: Закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення.
1. Подивись відеоуроки: Розділові знаки між частинами складносурядного речення та смислові зв'язки між ними.
https://www.youtube.com/watch?v=nDGdgBdOFpM
https://www.youtube.com/watch?v=W9upciBD_9Y2
https://www.youtube.com/watch?v=UY27dhqaX0Q
2. Прочитай теоретичний матеріал параграфа № 12, стор.82 - 84,85.
3. Виконай вправу № 131, стор.84.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила параграф №12;
2. Виконати вправу 134, стор. 85.
Відповіді надсилати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
15 листопада
Українська мова
Тема: Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови складного речення із сурядним та підрядним зв’язком; формувати уміння та навички правильно визначати структуру складних речень із різним видами зв’язку і правильно ставити розділові знаки;
1. Подивись відеоурок: Складне речення із сурядним і підрядним зв'язком.
https://www.youtube.com/watch?v=hQqhPmV44JE
2. Опрацюй матеріал параграф № 11, стор. 77 - 79.
3. Виконай вправу № 120, стор. 77.
Домашнє завдання :
1. Вивчити теоретичний матеріал параграфа № 11;
2. виконати вправу № 124, стор. 81.
08 листопада
Українська мова
Тема: Складне речення та його ознаки.
Мета: Поглибити знання учнів про складне речення; формувати вміння членувати його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв’язки між частинами складного речення, засоби зв’язку їх; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами; розвивати вміння використовувати складні речення у мовленні.
1. Подивись відеоурок: Складні речення.
https://www.youtube.com/watch?v=cX_Fr2hF-SA
2. Поняття про складне речення
Теорія:
27 вересня, 04 жовтня 2021
Українська мова 9 клас
Тема: Пряма і непряма мова як засоби передавання чужого мовлення.
Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про пряму та непряму мову; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки; замінювати речення з прямою мовою на речення з непрямою
1. Подивись відеоурок: Пряма і непряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
https://www.youtube.com/watch?v=fQHweEwQg5o
Запам'ятай
Пряма мова – це відтворене чуже висловлювання, у якому зображені його лексичні, синтаксичні, та інтонаційні особливості. Пряму мову супроводжують слова автора, з яких стає відомо кому належить думка, за яких обставин і як вона була висловлена:
«Не кидайсь хлібом, він святий» - в суворості ласкавій бувало, каже дід старий малечі кучерявій
Непряма мова – це чуже висловлювання, у якому не відтворене його лексичне, синтаксичне особливостей, емоційного забарвлення, а збережено лише зміст. Непряма мова оформлюється як частина складного або простого речення:
Друзі попросили, щоб я заспівав ще. Друзі попросили мене заспівати ще.
2. Робота з підручником ( параграф 5, стор. 47 - 48; параграф 6, стор.53 ).
Заміна прямої мови (прямого мовлення) непрямою (непрямим) відбувається так:
1) якщо пряма мова (пряме мовлення) є розповідним реченням, то вона замінюється підрядним зі сполучником що: Мандрівники, які побували в ті часи на Україні, писали: „Слов’яни гостей шанують...” → Мандрівники, які побували в ті часи на Україні, писали, що слов’яни гостей шанують...;
2) якщо пряма мова (пряме мовлення) – спонукальне речення, то в пряму мову вводять сполучник щоб: Учитель сказав дітям: „Підготуйте детальний опис своєї вчорашньої мандрівки до лісу” → Учитель сказав дітям, щоб вони підготували детальний опис своєї вчорашньої мандрівки до;
3) якщо чуже мовлення – питальне речення, то передача його у формі непрямої мови (непряме мовлення) вимагає сполучника чи (якщо відсутнє питальне слово) або відносних займенників і прислівників хто, де, куди і под.: „Чому ви так дивитесь на мене, Шовкун?” – пристрасно допитувалась Шура → Шура пристрасно допитувалась, чому так на неї дивиться Шовкун; „Хто ти, козаче мій?Чому погляд у тебе сумний?” – запитала дівчина → Дівчина запитала, хто він і чому погляд у нього сумний; „
3. Виконати вправу № 68 (1-3 речення, намалювати схеми до речень).
Вчимося культури мови
Неправильно | Правильно |
відноситись з розумінням проводяться міроприємства слідуючий розпорядок на протязі двох часів | ставитись із розумінням проводяться заходи такий розпорядок протягом двох годин |
Домашнє завдання:
. Вивчити правила параграф № 5-6;
. виконати вправу 84 (1- 3 речення); вправа 92 ( 1 абзац).
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
20 вересня 2021
Українська мова 9 клас
Тема: Розділові знаки в реченнях, ускладнених звертаннями та вставними словами.
Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями і вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички;
1. Подивись відеоурок: Речення зі звертаннями та вставними словами.
https://www.youtube.com/watch?v=1moEiEzoJIY
У складі простого речення, крім головних і другорядних членів, можуть бути слова, що не є членами речення і не пов’язані з іншими членами ні сурядним, ні підрядним зв’язком. Так, синтаксично не пов’язані з членами речення звертання. До них не можна поставити питання і вони не є членами речення.
Звертання — слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертається мовець
Не тремти, моя берізонько, стій під зливою, не гнись.
За будовою звертання бувають поширені та непоширені. Іменник або інша частина мови у значенні іменника, якими виражається непоширене звертання, вживаються в кличному відмінку. Поширюється звертання за рахунок узгодженого або неузгодженого означення
Зоре моя вечірняя, зійди над горою…
Записати речення, розставити розділові знаки. Перебудувати їх так, щоб вони містили звертання (варіант 1) і вставні слова (варіант 2).
Варіант 1. 1. Мова наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив вигодував і виховав. 2. Коханий заграє мені в сопілку, щоб вона все лихо зачарувала.
Варіант 2. 1. Мова це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною. 2. Коли Леся вийшла, Сергієві, незважаючи на веселий вечір, стало журно.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила про звертання та вставні слова;
2. виконати вправу № 55, сторінка 39.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
13 вересня 2021
Українська мова 9 клас
Тема: Розділові знаки в реченнях, ускладнених однорідними та відокремленими членами.
Мета: закріпити знання про однорідні члени речення; формувати вміння визначати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами;
навчити знаходити відокремлені члени речення, обґрунтовуючи свій вибір; розвивати вміння виразно читати речення з відокремленими членами.
1. Подивись відеоуроки: Однорідні члени речення.
https://www.youtube.com/watch?v=nwZ4IjVzi3U
https://www.youtube.com/watch?v=hX3vDaF8N
Однорідними називаються члени речення, тотожні за своєю семантико-синтаксичною функцією – вони пояснюють той самий член речення і виконують однакову синтаксичну функцію:
- Щастя, радість, доброта прийшли тепер до кожної оселі (Збан.);
- Пісня шириться, росте, розливається на вечірніх просторах (Жовж.);
- Глибока, тиха, нерозважлива туга Вникає в серце, каменем лягає
Однорідними можуть бути як головні, так і другорядні члени речення:
- Ліси й садки укрились цвітом запашним (Заб.);
- Зазолотились, засиніли, заграли в семибарвній грі гранітних сходів мокрі схили (Баж.);
- Сніг укрив землю, стріхи, дерева
- І мене в сім’ї великій, сім’ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути незлим тихим словом;
- На розпутті кобзар сидить та на кобзі гра
2. Подивись відеоуроки: Відокремлені члени речення.
https://www.youtube.com/watch?v=MOL0WQk8joQ
3. Робота з підручником.
. Прочитай теоретичний матеріал параграфа №3, стор. 29.
4. Виконати вправу № 32 (1 - 3 речення).
. Вправа № 36 ( 1 - 3 речення)
Домашнє завдання:
. Переглянути відеоуроки, вивчити правила;
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
10 вересня 2021
Українська мова 9 клас
Тема: Повторення вивченого у 8 класі. Граматична основа речення. Односкладні та двоскладні речення.
Мета: повторити вивчене про граматичну основу речення; синтаксис простого неускладненого й ускладненого речень; закріпити вміння визначати істотні ознаки, за якими розмежовуються прості й складні речення, односкладні і двоскладні, удосконалювати вміння практично визначати, якими синтаксичними конструкціями ускладнене просте речення.
1. Подивись відеоурок: Речення, його граматична основа
https://www.youtube.com/watch?v=-01-fmTyRPM
2. Подивись відеоурок: Односкладне та двоскладне речення.
https://www.youtube.com/watch?v=xgZKHMlE-8s
3. Граматична основа (головні члени речення-підмет, присудок). Речення, у якому граматична основа виражена одним головним членом, називаємо односкладним, а в якому є і підмет, і присудок - двоскладним. Підмет може бути простим (Знайомий приніс подарунки.) і складеним (Рівень успішності в класі високий.).
Присудок. Розрізняють простий (Учень нездужає.) , складений дієслівний (Учень починає працювати.) і складений іменний (Цей учень – відмінник).
Типовими помилками, які допускають учні при визначенні присудків є такі: розчленування фразеологічного звороту (Він б`є байдики. Це простий присудок – ледарює.),визначення складеної форми дієслова майбутнього часу як складеного присудка (Учень буде писати твір. Це простий присудок – писатиме), змішування складених дієслівних присудків із простими, при яких стоять додатки або обставини мети (Старший пішов (з якою метою?) перевірити пости. Простий присудок – пішов і обставина – перевірити )
4. Робота з підручником: параграф 2, стор. 26 (вивчити теоретичний матеріал).
5. Виконати вправу № 27 (1-3 речення) ; вправа № 28 (1-2 речення) з граматичним завданням.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правила ( граматична основа, односкладне та двоскладне речення).
2. Виконати вправу № 29, стор. 27 з граматичним завданням.
Відповіді надіслати за електронною адресою: olgarybakova19575757@gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий