7-А,Б Українська література

                                                               12 листопада

                                             26 квітня (7-А)         27квітня (7-Б)

Тема: Олена Теліга. Основні факти життя. Поезія «Сучасникам»

Мета:

навчальна:

  • ознайомити учнів із найяскравішими епізодами життя поетеси;
  • удосконалювати вміння виразно читати поезію;
  • поглибити знання про філософську та громадянську лірику;

1. Подивіться відеоурок: Олена Теліга. Біографія.

https://www.youtube.com/watch?v=FLtmezYLbEg

2. Подивіться відеоурок: Поезії "Радість" та "Сучасникам" Олени Теліги. 

  https://www.youtube.com/watch?v=139DsEY_yBM

3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника: стор. 250 - 252.

4.Олена Теліга "Сучасникам" аудіовірш слухати

 https://www.youtube.com/watch?v=ET7FQuf1hGQ

“Сучасникам” Олена Теліга аналіз

Автор – Олена Теліга

Жанр лірики – Громадянська (патріотична)

Тема “Сучасникам”  – Послання в майбутнє, звернення до нащадків

Ідея “Сучасникам”  – Авторка закликає горіти душею, діяти сміливо, виробити в собі рису суворої самодисципліни та обов’язку, не втрачати людських рис на тернистих шляхах випробувань

Основна думка: “Не треба слів! Хай буде тільки діло”

Мотив – Автобіографічний, усеперемагаючого життєлюбства

Образи-символи – вогонь, вода, вітер — символізують буремність, неспокій, очищення, оновлення

“Сучасникам” художні засоби

епітети – «хуртовині сніжній», «у холодній зливі», «ясних привітів»

метафори – «Палити серце в хуртовині сніжній, Купати душу у холодній зливі». «Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив»

риторичні оклики – «Не треба слів! Хай буде тільки діло!»

звертання – «О, краю мій, …»

інверсія – Хуртовині сніжній

Лірична героїня вірша О. Теліги «Сучасникам» — сувора й спокійна, зі стоїчним характером. Вона живе повнокровним життям, у якому переплелися радість і горе, сміх і біль. Вона щедра, і що віддає — не міряє, її серце загартоване, вона поважає більше діло, ніж слово.

Домашнє завдання:

. Вивчити біографію письменниці, зробити стрічку життя;

. Вміти аналізувати поезії "Радість",  "Пломінний день";

. Виконайте завдання № 8, стор. 253;

Вишліть  роботу  до  29 квітня до 18. 00 на мою електронну адресу



                                                 23 квітня 

Тема: Олег Ольжич. Коротко про поета. "Захочеш - і будеш"   (із циклу «Незнаному воякові») 

Мета:

- окреслити основні епізоди з біографії Олега Ольжича, розкрити основні чинники формування його світогляду;

- ознайомитися з поезією «Захочеш – і будеш» (із циклу «Незнаному воякові»);

- усвідомити ідейно-художні особливості поезії «Захочеш – і будеш»;

- визначити  основні ідеї та громадянські мотиви поезії.

1. Подивіться відеоурок: Олег Ольжич: "Захочеш і будеш" і "Господь багатий нас благословив"

https://www.youtube.com/watch?v=eF5XpM8GVKI

2. Послухайте поезію "Захочеш- і будеш"

https://www.youtube.com/watch?v=Gj36yvE68yQ

“Захочеш – і будеш” Ольжич аналіз вірша (паспорт твору)

Автор – Олег Ольжич

Збірка: «Вежі» (1940)

Жанр: вірш

Рід літератури: лірика

Вид лірики  – громадянська (патріотична).

Тема “Захочеш і будеш”: роздум про можливості кожної особистості

Ідея: заклик раціонально використовувати власні сили.

Головна думка: «в людині, затям, лежить невідгадана сила» (заклик бути патріотом)

Провідний мотив: утвердження сильної і сміливої особистості

Вірш «Захочеш — і будеш» входить у цикл «Незнаному Воякові», в якому поет безпосередньо звертається до кожного з нас, переконуючи, що все в житті залежить від нас самих, від нашого вольового рішення: «Захочеш — і будеш. В людині, затям, Лежить невідгадана сила». В кожній особистості закладина надзвичайної величі сила, яка допоможе зробити вольове рішення.

Ліричний герой у поезії “Захочеш  - і будеш” – безіменний, але сильний волею.

“Захочеш – і будеш” художні засоби:

Епітети: невідгадана сила, відважним життям, солодкий тягар, гостру петарду, невблаганним сумлінням

Метафора: «в людині … лежить … сила», «Зрослась небезпека з … життям», «нести тягар … таємниць», «гостра петарда наказу», «надать блискавичність думкам», «рішенням важкість каміння», «стать сам на сам з … сумлінням».

Порівняння: «як з тілом смертельника крила»

Повтори: «І …»

“Захочеш – і будеш” композиція вірша

Вірш можна поділити на 4 частини

І — Все в житті залежить від нас самих. ( Тільки доклавши власних зусиль, людина може побудувати щасливе майбутнє, бо часто вона не усвідомлює, наскільки багатим є її внутрішній світ, скільки фізичної сили приховує сила людського духу).

II —Справжнє, наповнене боротьбою життяне для слабких.( Це не означає — крокувати з високо піднятою головою, незважаючи ні на що, це значить приймати виважені рішення, аби не помилитися й виконати свій обовязок).

III — Сумління -вічне мірило вчинків. (Автор називає сумління «невблаганним», адже ми можемо переконати оточуючих, що примусило нас порушити моральні принципи життя, але ми ніколи не зможемо переконати в цьому сумління, не зможемо примусити його замовкнути).

IV — Хвилини вибору і сумнівів. (Слід пам’ятати, що наші дії не можуть керуватись вседозволеністю, ми не можемо діяти за принципом «Ціль виправдовує засоби». Автор у наказовій формі переконує, що майже все в житті залежить від нас самих Це не просто собі поезія. Ні! В ній істина, яка допомагає повірити в себе. А віра у себе – то дуже важлива річ!).

Домашнє завдання:

Вивчити біографію О.Ольжича ( підручник стор. 247 - 248 ); зробити конспект;

. Вивчити напам'ять вірш (відправити відео).

 Вишліть  роботу  до  25.04 до 18. 00  7 - А;    26.04  до 18.00  7  - Б  на мою електронну адресу



                          19  КВІТНЯ  7 - А          20 КВІТНЯ   7 - Б

Тема: Контрольна робота № 5 з теми "Творчість Л.Костенко, В Симиненка, М. Павленко, Л.Паномаренко".

                                        Різнорівневі  завдання

І рівень (4 бали).
1. З якого матеріалу дівчинка Анна з поезії Ліни Костенко «Кольорові миші» робила кольорових мишей?
а) пластилін;
б) лоза;
в) сухе листя;
г) кольоровий папір.

2. Яка річка є місцем розгортання дії у вірші Ліни Костенко «Чайка на крижині»?
а) Дніпро;
б) Одра;
в) Вісла;
г) Волга.

3. Що, на думку Василя Симоненка, людина не в змозі вибирати у своєму житті? (за віршем «Лебеді материнства»).
а) друга і дружину;
б) друга і по духу брата;
в) матір та Батьківщину;
г) друга та Батьківщину.

4. Який вірш Василя Симоненка наповнений жагою до нових відкриттів, закликом до активної діяльності?
а) «Лебеді материнства»;
б) «Ти знаєш, що ти – людина?»;
в) «Гей,нові Колумби й Магеллани»;
г) «Крила».

5. Які чарівні речі були в домі у Софійки з повісті М. Павленко «Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських»?
а) коралі та шафа;
б) коралі та скриня;
в) скриня та шафа;
г) шапка-невидимка та коралі.

6. Як звали чоловіка, у якого Гордій Кулаківський підступом забрав землю (за повістю М. Павленко «Русалонька із 7-в, або прокляття роду Кулаківських»)?
а) Сергій Пустельник;
б) Валентин Білий;
в) Данило Міщенко;
г) Олександр.

7. Чим жінки підкормлювали полонених німців у новелі Любові Пономаренко «Гер переможений»?
а) супом;
б) кашею;
в) вареною картоплею;
г) пирогами.

8. Хто був зображений на фотокартці, яку німець Фрідріх любив показувати усім (за новелою Любові Пономаренко «Гер переможений»)?
а) він у молодості;
б) його дружина;
в) його син;
г) його дочки.

ІІ рівень (2 бали).
9. Установіть відповідність між назвою вірша та уривком з нього.
1. «Кольорові миші»;
2. «Чайка на крижині»;
3. «Ти знаєш, що ти – людина?»;
4. «Гей, нові Колумби й Магеллани».

а) Кораблі! Шикуйтесь до походу!
    Мрійництво! Жаго моя! Живи!
б) За тобою завше будуть мандрувати
    Очі материнські і білява хата.
в) Більше тебе не буде
    Завтра на цій землі…
г) І той сусід сказав тоді у тиші:
    – Панове судді. я її привів…
д) В цьому році зима
    Не вдягала білої свити…

10. Установіть відповідність між героєм повісті Марини Павленко «Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських» та його характеристикою.
1. Вадим.
2. Сашко.
3. Валентин.
4. Ростик.

а) тато Софійки;
б) братик Софійки;
в) колишній однокласник Софійки та її хороший друг;
г) однокласник Софійки, хлопець, який їй подобався;
д) наречений Сніжани.

ІІІ рівень (3 бали).
11. Охарактеризуйте образ Сашка з повісті Марини Павленко «Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських».
12. Як ставилися діти до полоненого німця Фрідріха з новели Любові Пономаренко «Гер переможений»?
13. У чому сусід звинувачував дівчинку Анну з вірша Ліни Костенко «Кольорові миші»?

ІV рівень (3 бали).
14. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:
1. У чому полягає сенс життя людини на землі (за поезією Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»)?
2. Що робить людину крилатою (за поезією Ліни Костенко «Крила»)?
3. Чи легко бути «білою вороною» (за поезією Ліни Костенко «Кольорові миші»)?
4. Гуманістична ідея новели Любові Пономаренко «Гер переможений».


 Вишліть  роботу  20.04 до 18. 00  7 - А;    21.04  до 18.00  7  - Б  на мою електронну адресу


                                                    16 квітня    7-А, Б

Тема: Любов Пономаренко "Гер переможений".

                              " ГЕР ПЕРЕМОЖЕНИЙ "

Літературний диктант

1. Як звали полоненого німця, який прикрашав будинок ?
2.
Які квіти посадив Фрідріх, скопавши маленьку грядочку ?
3. Чим пригощали жінки полонених німців ?
4. Як німці віддячували жінкам за їх увагу ?
5. Хто був зображений на фотографії Фрідріха ?
6. Як реагував Фрідріх на те, те що дражнили діти ?
7. Що робив із цегли Фрідріх ?
8. Як реагували самотні жінки, коли роздивлялися вироби Фрідріха із цегли ?
9. Що трапилося з Фрідріхом ?
10. Коли люди переселилися в новий дім, який був збудованиий полоненими німцями ?
11. Яким чином Фрідріх намагався зберегти фотокартку з двома дівчатками ?
12. Що нагадало жінці про Фрідріха з того часу, коли минуло півстоліття ?

  Вишліть  роботу  до 18..04 до 18. 00 на мою електронну адресу


                            12 квітня ( 7 - А )     13 квітня  ( 7 - Б )

Тема: Любов Пономаренко. «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення (деталь, поєднання різних часових площин)

Мета. Поглибити знання про головну думку твору, вчити дітей висловлювати власне розуміння кінцівки твору; розвивати усне мовлення учнів; виховувати духовні цінності, гуманізм.

1.Ознайомлення з біографією письменниці. 

 Любов Петрівна Пономаренко народилася 25 травня 1955 року. Береги Лисогору, який часом розливався веснами аж до хат села Іванівці Срібнянського району Чернігівщини, — то незабутній рідний край дитинства поетеси і прозаїка… Ще в шкільні роки почала писати вірші. Була навіть на одній з літературних нарад обдарованих школярів у Києві. Потім — педагогічний інститут, круті повороти долі й чимало років без поезії. Щасливим випадком потрапила на семінар молодих літераторів. Вірші, які читала, особливого враження на присутніх не справили. Але була в них точність деталі, психологічна точність, був сюжет. «А ви спробуйте писати прозу». — порадив керівник семінару.

І ось у видавництві Спілки письменників України 1984 року вийшла перша книжка повістей та оповідань авторки «Тільки світу». у 1999 р. — «Дерево облич». у 2005 р. — «Портрет жінки у профіль з рушницею».

Точність, економічність слова: там, де іншому потрібно було б сотню слів, Л. Пономаренко обходиться кількома. В авторки рідкісне новелістичне мислення. Критики відзначають мужність, поетичність, народність слова письменниці. Так, говорить вона голосом свого краю. Бо авторка мислить сучасно, і сама структура її новел сучасна, близька до образного, об'ємного мислення кіно, телебачення, живопису

2. Словникова робота. 

Пояснити значення слів: Гер — пан. Шнель — швидко. Лейпціг — місто в Німеччині. Гут — добре. Кіндер — діти. Фрау — звертання до жінки в Німеччині

3. Подивіться відеоурок: Любов Пономаренко, "Гер Переможений" 

https://www.youtube.com/watch?v=Xme6GuNQ8ec

https://www.youtube.com/watch?v=zK430Odo6nE

4. Прочитати твір "Гер переможений", ( скласти план).

 Вивчення нового літературознавчого поняття — простір і час у художньому творі.

Простір і час у художньому творі — це поняття, яке вказує на специфічність художнього зображення простору і часу реальної дійсності.

У писемних жанрах відтворюється час реальної епохи, але він теж переривчастий: між подіями може бути перерва, яку письменник, наприклад, визначає одним реченням: «Минуло півстоліття». У різних часових вимірах «живуть». герої та оповідач, крім того, минуле ми сприймаємо із нашого сьогодення.

— Які важливі події відбулися в житті міста і в душі оповідача за 50 років?

«За цей час у будинку не тріснула жодна стіна, не струхла і не висохла підлога». Німці, хоч були полоненими, свою роботу виконували на совість. До оповідача прийшло розкаяння за своє ставлення до Фрідріха, прощення ворогам, які, колись прийшовши на чужу землю, хотіли зробити її народ своїми рабами. З роками людина стає мудрішою, набирається життєвого досвіду і починає розуміти, для чого вона прийшла на цей світ, яка її місія на землі. Врешті-решт приходить усвідомлення, що прощення — одна з наголовніших людських чеснот.

Домашнє завдання: 

. Вивчити біографію письменниці ( зробити конспект);

. Прочитати твір "Гер переможений";

. Скласти план.

  Вишліть  роботу  до 15.04 до 18. 00 на мою електронну адресу


                            09. 04 квітня  ( 7 - А, Б)

Тема: Добро і зло в повісті - казці    «РУСАЛОНЬКА ІЗ 7-В, АБО ПРОКЛЯТТЯ РОДУ КУЛАКІВСЬКИХ»  

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з повістю-казкою Марини Павленко; навчати аналізувати вчинки персонажів, давати їм належну оцінку; удосконалювати вміння аналізу художнього твору;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати прозовий твір, формувати навички висловлювати власні роздуми про добро та зло в повісті-казці та в сучасному світі, аналізувати моральний вибір кожної особи;

Літературна гра «Нісенітниці»

Знайдіть та виправте помилки в змісті ( письмово).

Головна героїня пригодницького роману Марії Павленко — це дівчинка Сніжана, яка закохана у свого однокласника Валентина. Однак Валентин закоханий в іншу дівчинку, тому Сніжана дуже страждає. Вона викрала в тітоньки чарівне намисто й може подорожувати в часі, лише повернувши кілька намистинок. Сніжана дізнається, що Валентин покохає її, якщо вона зніме прокляття, яке нависло над її родиною. Задля цього дівчинка має допомогти бабці Юзі.

«Генеалогічне дерево»

1. Складіть генеалогічне дерево родини Кулаківських.

2. Складіть генеалогічне дерево родини Міщенків.

3. Складіть генеалогічне дерево родини Вишні.


Робота зі схемою

Запишіть епітети, які характеризують поняття справжньої дружби, родини, людини.

Справжня людина

Справжня дружба

Справжня родина


Добро у творі “Русалонька із 7-в“

1.Поради старого сліпця щодо можливого зняття прокляття з року Кулаківських, зміцнення здоров’я Катерини.

2.Бажання Софійки допомогти Вадиму Кулаківському.

3.Дружба, відкритість, щирість Сашка до Софійки.

4.Любов Пустельника і Сніжани.

5. Працьовитість, гармонія з природою, багатство предків Софійки.

6.Увічливість, порядність, вимогливість до себе та до інших, моральність, довіра, терплячість.

7. Позбавлення Вадима і його роду прокляття; батько купив йому мотоцикл


Зло у творі “Русалонька із 7-в“

1.Прокляття року Кулаківських

2. Війна

3. Брехня, обман, крадійство;

4. Катерину і Семена убив грім, а їхні душі й досі блукають на місці, де згоріла хата

5. Валентин – уособлення непорядності: покинув двох жінок із дітьми і не піклувався про них.

6. Жалюгідні умови життя Сашка Фадійчука

7. Зневага Вадима до бабусі, не дуже вдячний Соофійці за її прагнення позбавити його родового прокляття.

8. “Гроші ведуться, щастя – ні грама!”

Домашнє завдання:

.Знайдіть і виправте помилки в літературній грі "Нісенітниця" ( письмово).

. складіть "генеалогічне дерево " родин;

. доберіть епітети, які характеризують поняття справжньої дружби. родини, людини.

   Вишліть  роботу  до 11.04 до 18. 00 на мою електронну адресу



                             05  квітня  (7 - А)            06 квітня   ( 7 - Б)

Тема:  РОЗДУМИ ПРО СЕНС ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ, МОРАЛЬНИЙ ВИБІР КОЖНОГО МАРИНА ПАВЛЕНКО «РУСАЛОНЬКА ІЗ 7-В, АБО ПРОКЛЯТТЯ РОДУ КУЛАКІВСЬКИХ»

Мета:

✵ навчальна: продовжувати роботу з повістю-казкою Марини Павленко; навчити визначати особливості такого художнього жанру, як повість-казка; навчати виокремлювати й з'ясовувати роль засобів виразності;

✵ розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати прозовий твір, формувати навички висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожної особи;

1. Подивіться відеоурок: "Русалонька із 7 - В"

     https://www.youtube.com/watch?v=CLPujp9RQQs

     https://www.youtube.com/watch?v=SSCB-7fsUtA

2. Гра «так чи ні» ( письмово дайте відповідь).

1. Сніжана довго не могла знайти чоловіка, бо їй не пасувало прізвище. 2. Сашко подарував Софійці квіти.  3. Софійка загубила коралі в школі.  4. Софійка підозрювала, що саме Сашко викрав коралі.  5. Без коралів Сніжана відмовлялася виходити заміж.  6. Щоб вибратися з шафи, треба було вимовити слово «коралі» навпаки. 7. Софійка була закохана у Вадима. 

Хто головний герой: Софійка чи Русалонька?

Софія — ім’я імпульсивне й глибоке, проте в ньому закладена недовіра до своєї чуттєвості й достатня серйозність. Утім, недаремно в давнину це слово вибрали для позначення мудрості, досягти якої неможливо без глибини почуттів. Справді, легко перемогти свої пристрасті, коли вони слабкі, той же, хто зуміє привести в рівновагу якнайглибші переживання, той набуде й мудрості. Означає «мудрість». тому зазвичай його перекладають як «мудра». Ім’я Софія зустрічається в дуже багатьох країнах світу, наприклад, у звучаннях Софія, Софі, Зофія й навіть Жофія. У Росії воно було помірно популярним донедавна, зараз же дедалі більше батьків розглядають його як варіант імені для своєї дочки.

Софійка відрізняється від інших героїв твору? (Здатність подорожувати в часі, вона сприймає життя як казку.)

♦ У чому полягає особливість поєднання казкового та реального у творі? Які чарівні предмети є в реальному світі? Яка їхня роль? (Коралі та шафа прапрапрабабусі Клави)

 Домашнє завдання: 

1. Дочитати повість - казку "Русалонька із 7 - В";

2. скласти план;

3. підготувати образи головних героїв.

   Вишліть  роботу  до 08.04 до 18. 00 на мою електронну адресу



                          18 січня, 22 січня (7-А)            19 січня, 22 січня (7-Б)

Тема: Григір Тютюнник "Климко". Морально - етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Хдожні особливості твору ( мова персонажів, художня деталь). 

Мета:

навчальна: продовжувати роботу над ідейним змістом повісті Гр. Тютюнника «Климко». зосередити увагу на зображенні морально-етичних учинків персонажів твору

виховна: виховувати загальнолюдські цінності: чуйність, доброту, турботу про іншого, любов до рідної країни.

І. Словникова робота

Чуйність — уважність, сердечне ставлення до людей. 

Турбота — увага до потреб когось або чогось. 

Доброта — чутливе, дружнє ставлення до людини, привітність, ласка, прихильність.

ІІ. * Перегляньте відеоурок:  Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті "Климко" Григора Тютюнника.

https://www.youtube.com/watch?v=8JjpjhGVRcg

Григір Тютюнник – великий майстер художньої деталі. Він один з не багатьох міг тонко відчувати й виражати реальну дійсність через окреме слово, тому й називали його майстром художньої деталі.

Художня деталь – особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточені, що часто повторюється письменником при змалюванні героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

Ноги Климка – важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору у далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети – принести солі додому .

Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці у руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості у боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.

Мова персонажів (монологи, діалоги) – виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.

   ІІІ. Складання таблиці «Мова героїв» (запис у зошити).

  ІV. Літературний диктант. 

За поданими висловленнями з’ясувати, хто з героїв твору про кого виявляє турботу.

1. «Ти ж там хазяйнуй, … . А вночі спи і не бійся … . Вночі воно все так, як і вдень, тільки й того, що поночі» [с.161] 

2. «Може б, ти до мене перейшов? Куди ж тобі тепер діватися? Хто тепер тебе догляне?» [с.165] 

3. «Глядися ж у дорозі. А краще – пристань до якихось добрих людей, біженців, - серед нещасних багато є добрих, - та іди в купі з ними» [с.174] 

4. «Не треба вам нічого промінювати, а переходьте … переходьте жити до нас. Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо…» [с.189] 

5. «Не треба… Носи собі, раз уже ти земляк…» [с.203] 

6. «… вчепився … в другу руку і закричав: «Пустіть її! Це моя сестра! Сестра моя, чуєте? Вона мені за матір!!!» [с.208] 

7. «Не треба мені грошей … Я тобі й так насиплю з півпуда, а той більше, скільки донесеш» [с.211] 

8. «Лежи, лежи … Куди ж ти підеш отакий-о немічний. Підчинишся трохи, тоді й підеш» [с.213] 

9. «Листя палять … Треба ж роботу якусь зробити … , а то тільки набалакав: і те зроблю, і те…» [с.215] .

10. «Тільки накинь зараз на себе старе шмаття якесь або хусткою великою запнися, щоб ні лиця, ні очей не видно було» 

11. «… житимемо втрьох, будеш нам за рідного сина… В школу тебе оддамо…» 

12. «Туди … біжіть! – закричав він, повертаючи рукою праворуч від себе. – Туди! Там балка!» 

Домашнє завдання:

* Опрацювати теоретичний матеріал  "Художня деталь" стор. 181.

* Виконати завдання: 1.Скласти таблицю "Мова героїв";

 2. Дати відповіді на питання з літературного диктанту.

Вишліть  роботу  до 22 січня  до 18. 00 на мою електронну адресу


                        

                        11 січня , 15 січня (7-А)       12 січня, 15 січня (7- Б)

Тема: Григір Тютюнник. Цікаві епізоди з дитинства письменника. Автобіографічна основа повісті "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви.


1. * Перегляньте відеоурок за посиланням: 

https://www.youtube.com/watch?v=5z_Q3od6lsg

 «Климко» – повість, написана українським письменником Григорем Тютюнником, що побачила світ у 1970-х роках


2. “Климко”  аналіз твору – тема, ідея, жанр, проблематика автобіографічної повісті.

Автор – Григір Тютюнник 

Рік видання – 1970  Рід – епос  Жанр «Климко»: повість автобіографічної трилогії. 

Тема «Климко»: зображення тяжких поневірянь Климка у часи фашистської окупації рідного краю.

 Ідея «Климко»: прокляття війни, уславлення доброти, милосердя, чуйності, щирості. 

Основна думка: маленькі громадяни нашої країни — діти війни — виявляли таке милосердя, яке й дорослим інколи було не до снаги

 Особливості повісті “Климко” У повісті влучно переплітається дійсне життя Климка з минулим. Це дозволяє читачеві більше дізнатися про життя хлопця, про його радості і страждання, зрозуміти його характер, поведінку, вчинки. 

Проблематика «Климко»: • добро і зло; • відповідальність за доручену справу; • патріотизм; • милосердя і жорстокість. • життя і смерть • самопожертва

Головні герої: Климко, дядько Кирил, друг Зуфальт,  вчителька Наталія Миколаївна з донькою Олею,  тітка Марина.

Значення в літературі: твір показує проблему прифронтового дитинства, коли хлопчику доводиться дорослішати на десятки років лише за декілька місяців.

Особливості: повість є автобіографічною, бо Григір у віці 11 років через голод під час війни у 1942 році пішов пішки до своєї матері у Полтаву з Донбасу.

Чому я маю прочитати цей твір: це достовірне джерело про воєнне життя дітей.

Додатково: у лютому 1980 автор отримав премію імені Лесі Українки


3. Домашнє завдання: 

1. Вивчити біографію Г.Тютюнника стор. 143.

2. Прочитати повість "Климко"  (стор. 144- 178);

3. Скласти сюжетний ланцюг твору;

4. Підібрати матеріал до характеристики головного героя.




                                                     12 листопада

Тема: Андрій Чайковський. "За сестрою". Робота над змістом твору.                        

1. Історія написання твору.

Повість «За сестрою» (1907) створена на основі довготривалого вивчення історичних матеріалів з часів татарських нападів на українські землі та їхньої ретельної художньої обробки. В центрі — захоплююча історія юного Павлуся, молодшого сина з козацького роду Судаків, який порятував від татарського полону свою сестру Ганнусю

2. Проблематика повісті:

• батьки і діти;
• життя і смерть;
• радість і трагедія;
• відповідальність і безпечність;
• вірність і зрада;
• добро і зло;
• щирість і хитрість, улесливість, підступність.

 

Домашнє завдання:

1. Ознайомитися із змістом 6- 9 розділів повісті, вміти висловлювати свої думки про вчинки та поведінку героїв твору.

2. скдасти сюжетний ланцюжок твору;

3. намалювати ілюстрації до твору ( за бажанням).



                                                12 жовтня 

                                                                          

Тема: Тарас Шевченко.  Життєпис поета.  Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові.  Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі  ("Мені тринадцятий митнуло...")                      

1.Ознайомитися з біографією Тараса Шевченка.   Опрацювати матеріал підручника  стор. 60 - 61 (зробити конспект і вивчити).                                                                                                   

«Мені тринадцятий минало» аналіз вірша

 Автор: Тарас Шевченко 

Рік написання: 1847

 Тема: «Мені тринадцятий минало»: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу. 

Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати. 

Основна думка: не зазнали щасливого дитинства Тарас і такі як він, бо не мали волі, щасливої долі через гноблення народу панами.

 Художні засоби: «Мені тринадцятий минало» 

Риторичні оклики: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «…лани, гаї, сади!».

 Риторичні запитання: «…чи так мені чого було?»; «…чого так весело було?». 

Порівняння: «…любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «…поцілувала… наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє».

 Метафори: «сонце гріло, не пекло»; «сонце… не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло».

 Епітети: «небо голубеє»; «тяжкі сльози», “господнє небо” 

Автобіографічний вірш Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало складається з чотирьох настроєвих картин: хлопчик пасе овець, милується ясним сонечком, голубим небом; раптом розуміє, що він — сирота безпритульний, немає в нього нічого — ні ягнят, ні хати, ні рідної душі поряд; та ось прийшла дівчина, втішила, витерла сльози хлопчині, поцілувала — і сонце знову засіяло не лише в небі, а й у душі. У четвертій частині —роздуми дорослого поета про те, що той його колишній стан — це рай. Набагато гірше тепер, коли він усвідомив усю несправедливість існуючого ладу і виступив проти нього.

 Вірш емоційно насичений, передає найтонші відтінки почуттів ліричного героя, його страждання та переживання.

 Головний герой твору — тринадцятирічний хлопець-пастух, кріпак і сирота. Природа зігріває його ясним сонечком, напуває пахощами трав, вносить у душу малого сироти відчуття спокою й тихої радості. Хлопчик молиться Богові, дякуючи за сонце, теплий день, життя… Раптом герой усвідомлює, що він — кріпак, і це боляче ранить серце підлітка: 

Не дав мені Бог нічого!.. 

І хлинули сльози, 

Тяжкі сльози…

 Але це почуття триває недовго: поява щирого й доброго друга — Оксани — проганяє страшне відчуття, природа знову радіє разом із дітьми:

 Неначе сонце засіяло,

 Неначе все на світі стало Моє…

 Кожна людина з теплотою згадує своє дитинство. Ці спогади пов’язані, передусім, із батьками, найкращими друзями, дитячими забавками й безтурботністю. Життя дітей, що народилися кріпаками, не могло бути безтурботним: змалку вони працювали поруч із дорослими, рано втрачали батьків, що помирали від хвороб та непосильної праці. Тому одна з провідних думок вірша — засудження такого суспільного явища, як кріпацтво. Інша ж думка — кожна дитина має право на щасливе дитинство й потребує піклування та любові.                                                           

Домашнє завдання: вивчити біографію Тараса Шевченка; уміти аналізувати поезію "Мині тринадцятий минало..."                 


                                             15 жовтня                                                     

Тема: Тарас Шевченко. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності у баладі "Тополя".                                    

Опрацювати матеріал підручника стор. 64- 68, прочитати баладу "Тополя".                                                                                  

Аналіз балади «Тополя» Тараса Шевченка

Рід літератури: ліро-епос.

Жанр: балада.

Тема: відображення трагічного кохання молодої дівчини.

Мотиви балади: оспівування невмирущості справжнього кохання; уславлення вірності в коханні; співчуття до молодої дівчини, розлученої з коханим; засудження зневіри та звертання за допомогою до ворожіння.

Ідея: невмирущість справжнього кохання та вірності.

Проблематика: кохання та розлука, батьки і діти, вірність та зрада, добро і зло, задоволення та страждання, щирість в почуттях та відсутність почуттів.                                               

Композиція “Тополя”

 Балада «Тополя» побудована за мотивами народної творчості і стародавніх уявлень народу. Як твір УНТ за своєю будовою містить вступ, основну частину і закінчення. У творі письменник звертається до дівчат із сумною розповіддю про трагічне кохання. Тут наявні й народна символіка, і міфологічні метаморфози (перетворення дівчини на тополю), і народні ворожіння. 

Експозиція: вступна частина до твору, де поет описує із сумом тополю.

 Зав’язка: Полюбила чорноброва Козака дівчина.

 Розвиток дії: зустрічі дівчини з козаком, які завдали молодій чимало страждань після її розлучення з хлопцем. 

Кульмінація: молодиця вирішує скористатися зіллям ворожки для швидкого повернення козака. 

Розв’язка: дівчина за допомогою зілля ворожки стала тополею. 

Сюжет “Тополя” Край дороги росла висока тополя. Розповідь автора про трагічне кохання, пов’язане з цим деревом. Молода дівчина закохується у козака, але той поїхав на війну де й загинув. Дівчина все ще сподівається, що він повернеться, натомість її матір підшукала для неї хорошу партію — старого багатія. Дівчина не хоче йти заміж і матір вирішує віддати її силоміць за старого. Остання надія дівчина — це стара ворожка до якої вона звертається за допомогою. Та говорить, що передбачила її прихід і дає дівчині чаклунське зілля, випивши яке на світанку, ще «до півнів» можна повернути коханого «з чужини», але якщо він не повернеться після другого ковтка треба випити в третє… Що має трапитись після третього ковтка стара порадила не питати. Дівчина після не довгих вагань робить все, як їй наказала зробити ворожка, її козаченько так і не повернувся, а вона перетворилась в тополю.

                       

                             Образи-символи балади.

Вітер (життєві обставини), поле (земля-матір), море (прірва, душевний неспокій), билина (одинокість), тополя край дороги (дівочі страждання через розлуку), дорога (життєвий шлях), могила (вічність), верба (родинне вогнище), соловейко (співець добра), калина (дівоча врода), долина (невизначеність), голубка (закохана дівчина), голубка та голуб (любовна пара), треті півні (передвісники біди), зілля (смерть і відродження), місяць (світло в пітьмі), рушник (захист), лебедонька (вірність), могила (вічність), криниця (життя), вода (початок і кінець, очищення), сльози (печаль), пісня (душа).                                                                                 

Домашнє завдання: 1. знати зміст балади,  2. скласти план, 3.вміти аналізувати баладу,  4. написати цитатну характеристику героїв.


                           


                            09 листопада 7-А,          10 листопада 7-Б

Тема: Андрій Чайковський. "За сестрою". Коротко про митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко- романтичної повісті.

1. Ознайомтеся з біографією Андрія Чайковського (підручник стор. 73-74)

Дайте ( письмово) відповіді на питання: так чи ні

1. Чайковський народився в м. Коломия на Тернопільщині .

2. Батько був вчитель.

3. Першим його наставником була бабуся.

4. Навчався в Самбірській гімназії.

5. А.Чайковський – автор фантастичних творів.

6. Рано залишився сиротою.

7. Був студентом Львівського університету.

8. Працював вчителем в м. Бережани.

9. Серйозно за письменницьке перо взявся аж у 35 років.

10. Повість «За сестрою» з’явилась у 1900році.

11. Помер на 78 році життя.

12. Похований в Києві на Байковому кладовищі.


 Сьогодні ми розглянемо ще одне поняття з теорії літератури.


Композиція (від лат. сompositiv — укладання, поєднання) —співвідношення частин твору, яке відбиває складність зображуваних у ньому явищ життя; послідовна вибудова, розміщення та взаємозв’язок частин, образів, епізодів художнього твору; побудова твору, обумовлена його змістом і жанровою формою. Притаманна будь-якому творові.

Складовою частиною композиції є сюжет.

Він складається з таких елементів: експозиції, зав’язки, розвитку дії,кульмінації, розв’язки.

Експозиція — частина твору, в якій повідомляється про час і місце подій, про обставини, які стали причиною конфлікту (початкова ситуація). Експозиційні відомості можуть викладатися на початку твору, даватися після зав’язки, бути відсуненими в глиб твор .• Якщо експозиція дається на початку твору, вона буде прямою, після зав’язки — затриманою, на кінці твору — зворотною.

Зав’язка дії — подія, з якої починається дія і завдяки якій виникають наступні події. Зав’язка підводить читача до розуміння проблеми, поставленої у творі.

Розвиток дії (перипетії) — частина твору між зав’язкою і кульмінацією, де письменник показує шлях розв’язання конфлікту. Це найбільша частина твору, в якій відображається хід подій.

Кульмінація (від лат. culmen — вершина) — момент найвищого напруження дії, вершина дії, вершина конфлікту; кульмінація виявля основну проблему твору та характери героїв гранично ясно; після неї дія послаблюється.

Розв’язка — те місце у творі, де показано результати кульмінаційного зіткнення між персонажами, розвиток дії завершується.

В літературному творі також є і позасюжетні елементи:

• різноманітні описи (портрети, пейзажі, інтер’єр);

• висловлювання дійових осіб (діалоги, монологи);

• ліричні відступи.


Літературний словничок

Героїко-романтична повість — це епічний твір середнього розміру, вякому ідеальний, духовно багатий герой(чи кілька героїв) намагається вступитиу боротьбу за справедливість, правду іпрагне це довести на прикладіконкретних вчинків та справ.

Домашнє завдання: 

1. Вивчити біографію А.Чайковського; 

2. дати відповіді на тести;

 3. читати  повість "За сестрою" стор. 74- 85; 

4. скласти план.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ОБЕРЕЖНО, КОРОНАВІРУС !